Organisasjonen ”Voksne for Barn” inviterte deltakere til konferanse og lansering av rapporten (artikkelsamlingen) ”Barn i Norge 2009 - Omsorgssvikt i offentlig regi”.

Sterkere med enn uten urduliten

Harald Berre, representant for fosterforeldre i Fagforbundets barnevernfaglige arbeidsgruppe og leder av FosFor, deltok på konferansen som ble holdt 9. oktober i Oslo.

22.10.2009 av Harald Berre
Sist oppdatert: 22.10.2009

Konferanse:

Staten som omsorgsgiver

- Dekkes barn og unges behov?

Rapporten ”Barn i Norge” kaster historisk lys over barnevernet, fra den gang samfunnet ville beskytte seg mot ”farlige” barn, og fram til i dag. Generalsekretær Randi Talseth i Voksne for barn sier at rapporten beskriver uklarhet om hva fosterhjemmene skal tilby: En matpakke ekstra eller omsorg 24 timer i døgnet? Rapporten beskriver blant annet barnevernbarnas behov for oppfølging av biologiske foreldre, den slår fast at barnevernsbarn er i høyrisikosone også som voksne, den beskriver økt grad av markedstenkning innen omsorg og den maner til tverrfaglige tiltak og samarbeid.

Konferanse-deltakerne kom fra all verden kroker og avkroker innenfor barnevern-segmentet som favnet bredt innenfor både privat og offentlig omsorg. Lederen i Landsforeningen for Barnevernsbarn, Renathe Arevoll, ga et sterkt intervju om hvordan barna opplever barnevernet, og om hvilke forventninger vi bør ha til hva barnevern skal ”være”.

Forsker ved Barnevernets Utviklingssenter på Vestlandet, Øivin Christiansen, foreleste om intervjuer av barn som var langtidsplassert i fosterhjem. Miljøterapeut Tore Mesna snakket om suksessfaktorer innenfor barnevernet. Konferansen fikk en forelsening om medbestemmelse for barnevernsbarn, og en presentasjon av hvordan barnevernet kan oppnå varig samarbeid med andre tjenester.

Generalsekretær Randi Talseth avrundet konferansen med å vise til en kommende NOU-rapport som kommer til å legge stor vekt på blant annet bruk av Individuell Plan (IP) i barnevernet.

I påvente av utredningen presset spørsmålene seg fram for Fagforbundets utsendte:

Hvordan tilpasse Individuell Plan (IP) til fosterhjemsomsorgen? Hvordan gjennomføre IP? Hvem skal utarbeide IP for hvert enkelt fosterbarn? Hvordan? Hvordan kan IP gjennomføres for å styrke barnet i fosterhjemsomsorgen? Hvordan skal måloppnåelse evalueres?