Til hovedinnhold

Barn og unge: Positiv til pøbler

Én enkelt elev kan forsure mye av miljøet på skolen. Men i stedet for å sette inn tiltak rettet mot den ene eleven, viser to prosjekter at suksessoppskriften er å involvere samtlige ansatte, elever og foresatte.

26.08.2009 av Heidi Steen/Fagbladet
Sist oppdatert: 26.08.2009

Problemeleven er ofte et symptom på at ikke alt fungerer som det skal. Derfor må også læringsmiljøet forbedres. Det kreves stor, og ikke minst langvarig innsats fra alle parter. Men det er verdt det.

Angrip positivt
– Det nytter ikke å dunke matte inn i hodet på ungene bare ved å få dem til å sitte rolig. Det hjelper ikke med 40 timer i uka engang, sier Mari-Anne Sørlie fra Adferdssenteret, et senter for studier av problemadferd og innovativ praksis.

Hun sikter til kravet om at elevers ferdigheter i matematikk må opp på et høyere nivå.

– Selv om man får uroelevene til å sitte stille bak pulten, må hele læringsmiljøet bedres for at kunnskap skal gå inn.

Hun mener det er viktig å angripe problemene med en positiv holdning. Adferdssenteret arbeider etter programmet PALS som står for «Positiv adferd, støttende læringsmiljø og samhandling». Senteret har kapasitet til flere skoler i programmet.

Søker flere skoler
En rykende fersk evaluering om et annet program – LP (Læringsmiljø og pedagogisk analyse) – er utarbeidet av Lillegården kompetansesenter.

Nærmere 3000 elever og 300 lærere fra 14 skoler har deltatt i dette prosjektet over to år, og det setter fokus på hvordan lærerne, undervisningen og miljøet på skolen kan endres. Trivselen har økt, mobbingen blitt mindre og karakterene bedre.

Nova-forskning bekrefter de positive resultatene som er oppnådd. Evalueringen blir utgitt i Novas rapportserie.

Alle kommuner i Norge får tilsendt informasjon og kan søke om å få opplæring, veiledning og oppfølging av Lillegården kompetansesenter. Senteret har kapasitet til å betjene mellom 70 og 100 skoler.

 

PALS og LP
Disse to ulike programmene er utviklet og tilbys av to ulike aktører, med støtte fra departementshold. Begge retter seg mot å bedre læringsmiljøet ved skoler.

Programmene tilbys skoler over hele landet. De krever stor innsats fra skolen, men gir også god oppfølging. Det forutsettes også at PPT (Pedagogisk psykologisk tjeneste) må være involvert.

PALS (Positiv adferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen): Adferdssenteret. Les mer på: www.atferd.unirand.no

LP (Læringsmiljø og pedagogisk analyse): Lillegården kompetansesenter. Les mer på: www.lp-modellen.no

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?