Kun 16 prosent heltidsstillinger

To av tre jobber deltid innen helse og omsorgssektoren ute i kommunene. De aller fleste er kvinner. Nye tall Fagforbundet har hentet inn viser at fire av fem utlyste stillinger i mars og april er deltidsstillinger.

10.06.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 10.06.2019

Deltidskrisa er dermed et faktum, og det går utover hverdagen til mange tusen fagarbeidere som ikke har ei lønn å leve av. I tillegg rammer det rekrutteringa av sårt tiltrengt helsepersonell og svekker kvaliteten på velferdstjenestene. Fagforbundets leder Mette Nord reagerer sterkt på dette. - Deltidskrisa rammer først og fremst kvinner. Vår kamp for hele, faste stillinger er en likestillingskamp. Det er uholdtbart å ikke vite når du skal på jobb, at du ikke kan planlegge hverdagen og om du har ei lønn å leve av neste måned. Dette ville aldri blitt tolerert i mannsdominerte yrker.

Det er medieovervåkningstjenesten Retriever som på vegne av Fagforbundet har hentet inn tall på hvor mange heltid- og deltidsstillinger som utlyses for helsefagarbeidere, vernepleiere, assistenter og de uten formell kompetanse. Fagforbundet har lenge jobbet med problemstillingene, men likevel ble det noen overraskelser da tallene kom.

Undersøkelsen viser at kun 16 prosent av de utlyste stillingene som helsefagarbeider er heltidsstillinger. Andelen som får tilbud om deltidsstillinger på mindre enn 20 prosent, er større.

Nord ser tilbake til da hun selv var nyutdanna og skulle ut i jobb. - Det var en selvfølge da jeg startet som hjelpepleier å få tilbud om 100 prosent stilling. For en nyutdannet helsefagarbeider i 2019 er en deltidsstilling på under 20 prosent en større selvfølgelighet.

Retten til hele, faste stillinger er en av Fagforbundets viktigste saker i årets kommunevalg.

Tallene er ment å være et verktøy for våre tillitsvalgte ute i kommunene og på arbeidsplassen. Til tross for at de fleste kommunene i Norge har vedtatt politikk på at de ønsker heltidskultur så har det skjedd liten endring. Mange kommuner er heller ikke klar over andelen deltidsstillinger de lyser ut gjennom året.  Fagforbundet ønsker derfor å følge med på utviklingen over tid samtidig som det fortsatt jobbes med andre tiltak.