Viktig politisk vedtak i Inderøy kommune

Tre av de ansatte i Elvebakken barnehage mottok oppsigelser etter en seks uker lang streik. Nå håper de at eieren trekker oppsigelsene tilbake. (Foto: Reidar Sundal)

I kjølvannet av barnehagestreiken på Inderøy har et enstemmig kommunestyre vedtatt en tydelig føring på at private barnehager skal tilby tariff. – Fantastisk! Ordlyden er så langt som et kommunestyre kan gå, og at det er enstemmig gjør det til et meget sterkt vedtak, sier nestleder i Fagforbundet Trøndelag, Arnt Sigurd Kjøglum.

31.05.2018 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 31.05.2018

Streiken som de barnehageansatte på Inderøy i Trøndelag har gjennomført endte med at tariffavtalen videreføres. Resultatet av meklinga den 22. mai er at de ansatte har tariff i henhold til standardavtalen for barnehager.

Et enstemmig kommunestyret følger opp

Gruppeleder for Inderøy SV, Siv Furunes fremmet sammen med Arbeiderpartiet i siste kommunestyremøte, et forslag om at det er ønskelig med tariffavtale i alle private barnehager i Inderøy kommune. Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Dette er vedtaket: «Inderøy kommune forventer at tilskudd til ikke-kommunale barnehager går til å tilby lønns- og arbeidsforhold, deriblant pensjonsordninger, tilsvarende kommunale barnehager. Dette innebærer også at kommunen forventer at alle de private barnehagene skal tilby tariff.

– Dette er helt fantastisk, sier nestleder i Fagforbundet Trøndelag, Arnt Sigurd Kjøglum. Ordlyden er så langt som et kommunestyre kan gå, og at det er enstemmig gjør at det er et meget sterkt vedtak, sier han.

Møter alle ansatte i private barnehager

Til uka skal Utdanningsforbundet og Fagforbundet på Inderøy ha møte for alle ansatte i private barnehager uten tariffavtale.

– Dette vedtaket betyr mer enn bare det vi har oppnådd i Elvebakken barnehage, dette omfatter alle barnehageansatte, sier en fornøyd nestleder, og gjentar at dette er veldig gledelig.

Massiv støtte og ros til streikende barnehageansatte

Møtet på mandag 4. juni blir et første steg i å følge opp vedtaket i kommunestyret. – Det er en viktig jobb vi skal gjøre for de ansatte, og både medlemmer og ikke-medlemmer er invitert på møtet, sier Arnt Sigurd Kjøglum.