NOTIS: Digitalisering er ikke bare bare

– NAV og slippen setter full fyr i forsamlinga sa Jan Davidsen, leder av Pensjonistforbundet, på konferansen om digitalt utenforskap arrangerte av faggruppe NAV i Fagforbundet.

19.04.2018 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 19.04.2018

Det handler ikke bare om den ene slippen eller om dem som jobber på NAV. Det er et oppdemt sinne av digitaliseringsfrustrasjoner som kommer opp, sa han.

Faggruppe NAV i Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet samlet full sal på konferansen som belyser mange sider av digitalisering. Hva er digitalt utenforskap? Hvem er egentlig utenfor, og hva gjør det med oss å møte de som faller utenfor?

– Fagforbundets medlemmer er positive til digitalisering, men vi må sikre oss at vi får påvirke og medvirke i prosessene, og at vi klarer å ivareta de mest utsatte gruppene slik at de blir inkludert, sa Trond Finstad, leder av Yrkesseksjon kontor og administrasjon og AU-medlem,

Han understreket at det er et offentlig ansvar å sikre likeverdige tjenester for innbyggerne, og at tjenester skal være tilgjengelige for alle, uavhengig av digitale ferdigheter.

Digitalt utenforskap er heller ikke bare en generasjonsutfordring.

– Utenforskap kan skape utrygghet og sosial uro. Det trenger vi ikke, sa leder i pensjonistforbundet Jan Davidsen da ha innledet på konferansen.

Trenger du råd og veiledning,  prøv KS sitt nettsted digihjelpen.no