Fagforbundet Åsane krever tariffavtale for hudpleiere

Leder i Fagforbundet Åsane, Henning Åsheim, krever tariffavtale for de ansatte ved Wawa hudpleiesalong. Her er han sammen med to av de ansatte og prosjektmedarbeider Sigrun Bøe Perez. (Foto: Fagforbundet)

Systematisk vervearbeid på hudpleiesalonger i Bergen gir resultater. – Det første kravet om å opprette tariffavtale for hudpleiere er sendt fra Fagforbundet Åsane til kompetansesenteret i Bergen.

21.03.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.03.2018

Yrkesseksjonsleder i helse og sosial i Fagforbundet Hordaland, Sigrun Bøe Perez, forteller at LOs serviceprosjekt som Fagforbundet er en del av, begynner å gi gode resultater.

– Siden prosjektet startet opp har Fagforbundet samarbeidet godt med andre LO-forbund og med våre egne lokale fagforeninger i Hordaland, sier Bøe Perez, som kombinerer ledervervet for yrkessekskjonen med prosjektarbeiderjobben.

Krever tariffavtale

På Åsane senter har prosjektet sammen med Fagforbundet Åsane besøkt Wawa hudpleiesalong flere ganger, og i dag er fem av ti ansatte medlemmer i Fagforbundet.

– Det er disse fem Fagforbundet Åsane har krevd tariffavtale for, sier Sigrun Bøe Perez.

Totalt er det per dato, 11 ansatte på hudpleiesalonger i Hordaland som har meldt seg inn i Fagforbundet.

Kjekt å møte nye yrkesgrupper

Bøe Perez forteller om fine møter med tillitsvalgte og medlemmer, og om samtaler med nye yrkesgrupper som jobber i apotek, hudpleiesalonger, frisørsalonger og hos optikere som blir medlemmer i Fagforbundet.

– Det er utrolig kjekt å få denne muligheten til å vise vårt mangfold og hva vi har å tilby. Jeg er utrolig stolt av det vi har fått til i Hordaland, legger hun til.

Fagforbundet har vært med prosjektet rundt i Bergensområdet på kjøpesenter, både på stand og inne på de ulike arbeidsplassene.

Fagforeningene veldig positive

Målsettinga for LOs serviceprosjekt er å få 4 000 nye medlemmer, og 100 nye tariffavtaler.

– Det er et konkret, samla mål for alle forbunda som er med i prosjektet, og for Fagforbundet betyr det at vi er helt avhengige av de lokale fagforeningene, sier Bøe Perez.

Hun legger til at det er nettopp fagforeningene som gjør hennes jobb lett.

– Både forbundsregionen og fagforeningene er veldig positive, og gjør alt de kan for at vi skal lykkes med prosjektet.

For å bli kjent med de ansatte har fagforeninga og prosjektarbeidere besøkt de ulike arbeidsplassene flere ganger, lagt igjen brosjyrer og visittkort med kontaktinformasjon og også innkalt til møter.

Ansatte tar for det meste kontakt med oss på telefon om ting de lurer på. Da er vi svart raske med å svare og vi sjekker opp ting de lurer på, sier Sigrun Bøe Perez.

Hun understreker at det er styrken i det gode samarbeidet LO-forbunda i Hordaland har, der de spiller hverandre gode og deler erfaringer er, som er suksessfaktoren.

– Det er dette samholdet og det systematiske arbeidet som kan gjøre at serviceprosjektet når målet sitt, mener en stolt Sigrun Bøe Perez.