Trondheimskonferansen 2018: Felles kamp for arbeid og faglige rettigheter

Solidaritet med arbeidere i Venezuela var en av uttalelsene som ble vedtatt av over 620 tillitsvalgte og medlemmer fra store deler av norsk fagbevegelse på Trondheimskonferansen 2018.

05.02.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 19.02.2018

Konferansen satte søkelys på framtidas arbeidsliv og på kampen mot sosial dumping både i privat og offentlig sektor. Etter mange gode innlegg og debatter ble hoveddokumentet, Trondheimsresolusjonen og ulike støtteerklæringer til internasjonal fagbevegelse vedtatt.

Uttalelsene og innledningene finnes på vår www.loitrondheim.no

Opphev regjeringas restriktive tiltak overfor Venezuela

Trondheimskonferansen 2018 ber den norske regjeringa oppheve sine restriktive tiltak overfor Venezuela. Den nasjonale dialogen i Venezuela framover må skje med respekt for menneskerettighetene, landets suverenitet og uten innblanding utenfra. Internasjonal støtte til prosessen må samsvare med erklæring i 2014 fra Fellesskapet av latin-amerikanske og karibiske stater (CELAC) om Latin-Amerika og Karibia som en fredssone. EU-landene undertegnet også  erklæringen under CELAC-EU toppmøtet i 2015.

Boikott Israel, støtt BDS-kampanjen

Med begrunnelse i vedtaket på LO-kongressen 2017 om å arbeide for en internasjonal økonomisk, kulturell og akademisk boikott av Israel, vedtok trondheimkonferansen følgende:

LO i Norge må:

• Snarest ta initiativ til en internasjonal boikott av Israel i tråd med LO-kongressvedtaket 2017.
  • Støtte BDS-kampanjen politisk og økonomisk.
  • Bryte forbindelsen med Israels sionistiske fagbevegelse Histadrut.
  • Fremme økonomisk, kulturell og akademisk boikott også i egen organisasjon.

Støtte til IG Metall

Tusenvis av industriarbeidere i IG Metall i Tyskland streiker. De krever en lønnsøkning på 6 prosent for alle sine 3,9 millioner medlemmer, samt mulighet til å arbeide 28-timersuke. En samla konferanse vedtok støtteresolusjon til de streikende.