Fast ansettelse en snakkis i Stange

Hilde Nilsen er opplæringsansvarlig og Fane2.ansvarlig i Fagforbundet Stange. Her sammen med leder og hovedtillitsvalgt, Anne Berit Nordbakken.

Det er gråkaldt på Stange, men i rådhuset er det varm kaffe og en dose LOfavør-påfyll som venter medlemmer i Fagforbundet. – Dette er starten på ei innholdsrik fagforbundsuke, sier tillitsvalgt Jørn Stensbak, før han tar en runde og hilser på.

04.12.2017 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 08.12.2017

Fagforbundet Stange har nærmere 2000 medlemmer, om lag halvparten yrkesaktive. Foreninga har 200 prosent frikjøp fordelt på hovedtillitsvalgt/leder Anne Berit Nordbakken og frikjøpt tillitsvalgt, Jørn Stensbak.

– I Stange er det krav om fast stilling som er den store snakkisen, får vi vite. I 2017 har fagforeninga lagt inn 47 krav, bare to fikk avslag, forteller Stensbak. God dokumentasjon og et godt og stabilt samarbeid gir resultater.

– Vi har åpne linjer til kommuneledelsen og kjenner rollen vår, sier Stensbak, og der vi ikke blir enige, sender vi saken videre.

Private barnehager

Fagforbundet har høy organisasjonsgrad i kommunen, i private barnehager er det verre.

– Derfor skal vi sette inn støtet der under fagforbundsuka, forteller Hilde Nilsen, opplæringsansvarlig og Fane2-ansvarlig.

Hilde jobber på sykehjemmet men skal hjelpe til under arbeidsplassbesøkene de private barnehagene.

– Vi har så få medlemmer og nesten ingen tillitsvalgte, derfor skal vi være to under disse besøkene, forklarer Hilde.

I Stange kommune er halvparten av barnehagene private.

– Vi har en stor jobb å gjøre i de private, vi må ha en klok og samlende tilnærming der det kommer fram at vi vil forvalte lovverket på en best mulig måte for de ansatte og barnehagen, sier Jørn Stensbak og Hilde Nilsen.

Fagforbundet