Den som stemmer, bestemmer

Bobilen på besøk i Tysnes, her sammen med lokal fagforening.

Bobilen på besøk i Tysnes, her sammen med lokal fagforening. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Valgkampen er på sitt mest aktive. Rekordmange har forhåndsstemt. Det kan tyde på høy valgdeltakelse, akkurat som Fagforbundet ønsker.

30.08.2017 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 07.09.2017

To biler pyntet til valgkamp, ruller ut til Hordalands 33 kommuner. I løpet av to uker er målet at samtlige kommuner blir besøkt. Bilene er bemannet med tillitsvalgte fra Fagforbundet Hordaland.

Morsomt og slitsomt

– Vi skal få medlemmer og tillitsvalgte i samtlige av Hordalands kommuner til å bruke stemmeretten sin, forteller Monica Jensen. Hun er sjåfør i den ene bilen. Til vanlig er hun organisasjonssekretær i fylkeskretsen.

Sammen med seg som fast mannskap i bobilen har hun Liv Eriksen Eide, seksjonsleder fra Seksjon kontor og administrasjon (SKA), også hun fra fylkeskretsen.

De to rødkledde damene koser seg og synes valgkamp er morsomt. Bobilen er fylt med valgkampbrosjyrer, karameller, sukkertøy og tannbørster fra Fagforbundet Ungs kampanje for å få tannhelse inn i egenandelsordningen.

– Det har vært litt utfordrende å få alle de lokale fagforeningene til å føle ansvar for hva som skal skje i deres kommune når bilene kommer, forteller Monica Jensen. Opplegget er stand utenfor bilen og arbeidsplassbesøk.

Men begge de tillitsvalgte er derimot fornøyde med valgkampmateriellet og oppfølgingen fra Fagforbundet nasjonalt. SKA-leder Eriksen Eide liker veldig godt hvordan bobilen er blitt dekorert.

Første stopp Os

Os er en kommune i Hordaland med Osøyro som kommunesenter og er godt kjent som Frp-kommune. I plaskende regnvær møtte Eldbjørg Haavik, leder av Fagforbundet Os, bobilen da den ankom Luranetunet bu- og behandlingssenter. Sammen med leder for SST, Siv Søgnen Olsen, ungdomstillitsvalgt Marte Haugsdal, nestleder i fylkeskretsen Rita Jordal, og Øistein Hassel, medlem i Fagforbundet og på lista til Ap Hordaland, var standen godt bemannet. Fagforbundet Os hadde med seg Os Swingklubb. Med selveste fagforeningslederen i spissen hadde de et forrykende danseshow for beboerne.

Tysnes kommune var neste kommune som fikk besøk. Utenfor butikken på Våge ble det rigga opp en stand, sammen med den lokale fagforeninga. En forening med ca 240 medlemmer. Her var også kandidat for SV og forbundsmedlem Anna Sofie Valvatne Ekeland med på stand. Noen besøkte samtidig de plasstillitsvalgte på rådhuset, hvor vi fikk en diskusjon om hvorfor de må bruke stemmeretten.