Notis: Råflott etterlønn?

Gerd Kristiansen på sin siste LO-kongress

Gerd Kristiansen på sin siste LO-kongress (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Avgått LO-leder får 1,2 millioner i året i tre år. Fagforbundet har ikke sånn regler.

15.05.2017 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 15.05.2017

I LO kan man ikke kan gjenvelges etter fylte 60 år. Regelverket er tilpasset dette, slik at de som må gå av før pensjoneringsalder, fortsetter i LO som ansatt med arbeidsplikt. En del av dette regelverket er at de beholder lønna fram til de fyller 65 år, og får rett til tjenestepensjon.

Etter at LO-lederen gikk av, har hun fått et kontor i LOs 7. etasje. Arbeidsoppgavene fastlegges av ny ledelse og har variert fra person til person. I Gerd Kristiansen sitt tilfelle er det allerede bestemt at hun skal tilre som styreleder i Norsk Folkehjelp. I tillegg er det ventet at hun kommer til å jobbe med andre internasjonale spørsmål.

Det er viktig for LO å presisere at dette på ingen måtte er "etterlønn" eller "fallskjerm", som enkelte medier spekulerer i. Det er lønnet arbeid.

Når det gjelder Fagforbundet så finnes ikke slike regler, men det finnes tre tilfeller hvor tillitsvalgte som ikke er blitt gjenvalgt, har blitt engasjert til arbeid i forbundet.