Fagforbundets tillitsvalgte løser problemer!

071201_1.jpg

Hvilken sak er du som tillitsvalgt mest fornøyd med å ha løst for medlemmene?

23.03.2017 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 31.03.2017

Unngikk å bli privatisert

Rune Aasen, leder i Oslo Sporveisarbeiderforening

– Vi har gjennom 18 år med Høyre og Frp-byråd stått imot privatisering av Sporveien og ikke solgt UNI-buss til private. Vi har vært med på effektiviseringer her, som har gitt passasjerene et bedre tilbud, både på trikk og t-bane. Jeg må bare få understreke at dersom vi ikke får til et regjeringsskifte i år, så kan det gå med oss som med jernbanen.

Redda et enkeltmedlem

Synnøve Haugland, nestleder  Fagforbundet Rogaland

Et medlem bare forsvant fra jobben, uten å gi beskjed og uten sykemelding. Hun var psykisk sjuk og orka ingenting, og fikk da verken lønn eller sjukepenger. Jeg fikk tak i henne, ordna et møte med arbeidsgiver og NAV. Resultatet ble at alle ville hjelpe henne, og hun fikk det hun skulle ha. Det er en sak jeg er stolt av.

Tok tilbake renholdet

Cato Iversen, plasstillitsvalgt renhold Alta kommune

Det var mye som ikke var på plass da jeg tok over som tillitsvalgt. Det første var å sørge for at renholderne fikk arbeidstøy. Det neste var å få til faste ansettelser for de vikarene som hadde gått lengst, etterhvert som vi får ledige stillinger. Renholdet har vært privatisert, men nå har vi det tilbake i egenregi, det er vi også fornøyde med.

Ordnet lønnstillegg for kompetanse

Laila Borge

Fauzia Hussain-Wiik, leder i Fagforbundet Helse Bergen

Før jeg ble leder her, var jeg leder i SKA her i Helse Bergen og satt i forhandlingsutvalget. I 2015 fikk vi til et kompetansetillegg, et lønnstillegg for all etterutdanning som er relevant for jobben deres. Det gjelder ikke bare høyskole, men også fagskole og kurs. All kompetanse regisreres og godkjennes av leder, og så får de tillegg i lønn. Det er jeg stolt av!