Notis: Ny offentlig tjenestepensjon

Fagforbundet er positiv til at alle de fire store arbeidstakersammenslutningene. LO, Unio, YS og Akademikerne ber om at de på ny trekkes inn i arbeidet med en ny offentlig tjenestepensjonsordning.

23.02.2017 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 23.02.2017

I et felles brev ber de fire hovedsammenslutningene om at regjeringen avklarer hvordan de ser for seg den videre prosessen med å utvikle en ny pensjonsordning for de offentlig ansatte. Samtidig understreker de at en ny ordning må ut til uravstemning blant medlemmene eller liknende organisasjonsmessig avklaring for de som ikke benytter uravstemning som verktøy, heter det.

Vil inn i varmen

– Det er viktig å få dette arbeidet tilbake på skinner, sier Fagforbundets leder Mette Nord. Selv om vi vet at Arbeids- og sosialdepartementet har arbeidet videre med en påslagsmodell, har arbeidstakerorganisasjonene stått utenfor dette arbeidet siden statsråd Anniken Hauglie resolutt avviste arbeidstakernes krav om å få pensjon inn som en del av tariffavtalene i januar i fjor.