Notis: Fagforbundet og 6-timersdagen

En av diskusjonene som kommer på LO-kongressen 8.-12. mai i år, vil være spørsmålet om 6-timersdag.

25.01.2017 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 25.01.2017

Fagforbundet har sendt inn førlgende forslag til LOs handlingsplan: «Når det gjelder arbeidstidsreformer og arbeidstid, for eksempel 6-timers dag, vil LO legge en plan for hvordan slike reformer kan innføres. Planen må ha et helhetlig perspektiv og bygge på erfaringer LO har fra nasjonale og internasjonale forsøk».

En arbeidstidsreduksjon med full lønnskompensasjon er en reform som setter livskvalitet foran forbrukervekst. En arbeidstidsreduksjon vil være solidarisk og bidra til at flere som i dag står utenfor arbeidslivet vil kunne få en mulighet til å bidra.

En annen utfordring mange i dag sliter med er muligheten for full stilling. En arbeidstidsreduksjon kan være et av tiltakene for flere hele stillinger.

– For å nå målet om sekstimers-dag, så kan vi ikke ta alt i et jafs. Det bør skje over tid. Vi som arbeidstakere må være med på spleiselaget. Fagforbundet mener en arbeidstidsreduksjon må gjelde både privat og offentlig sektor, sier Mette Nord.