Notis: LO-penger til arbeidslivsjournalistikk

LO har bevilget 19 millioner til Dagsavisen og Klassekampen for å styrke arbeidslivsjournalistikken.

22.11.2016 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 05.12.2016

Etter anbefaling fra LOs Medieutvalg vedtok  LO-sekretariatet i november å bevilge ni millioner til Klassekampen og ti millioner til Dagsavisen.

– God journalistikk er viktigere enn noen gang for et opplyst offentlig ordskifte. LO har historisk sett spilt en viktig rolle for bredden i norske medier, som vi nå fører videre, sier LOs 2. nestleder og leder av LOs Medieutvalg Hans-Christian Gabrielsen. LOs Medieutvalg ble satt ned i forbindelse med salg av LO/forbundenes  eierandeler i Amedia. Et hovedmandat for utvalget har vært å vurdere en forsterket nyhetssatsing innen arbeidsliv og politikk samt mulige medieinvesteringer. Utvalget har stått fritt til å berøre andre mediepolitiske spørsmål. Utvalget har vært ledet av 2. nestleder i LO Hans-Christian Gabrielsen.

LOs Medieutvalg har fått en ny omfattende medievaneundersøkelse blant 2000 yrkesaktive LO-medlemmer fra alle LOs forbund som skal brukes  strategisk framover.