Notis: LO-penger til arbeidslivsjournalistikk
LO har bevilget 19 millioner til Dagsavisen og Klassekampen for å styrke arbeidslivsjournalistikken.
22.11.2016
av
Randi Tevik
Sist oppdatert: 05.12.2016
Etter anbefaling fra LOs Medieutvalg vedtok LO-sekretariatet i november å bevilge ni millioner til Klassekampen og ti millioner til Dagsavisen.
– God journalistikk er viktigere enn noen gang for et opplyst offentlig ordskifte. LO har historisk sett spilt en viktig rolle for bredden i norske medier, som vi nå fører videre, sier LOs 2. nestleder og leder av LOs Medieutvalg Hans-Christian Gabrielsen. LOs Medieutvalg ble satt ned i forbindelse med salg av LO/forbundenes eierandeler i Amedia. Et hovedmandat for utvalget har vært å vurdere en forsterket nyhetssatsing innen arbeidsliv og politikk samt mulige medieinvesteringer. Utvalget har stått fritt til å berøre andre mediepolitiske spørsmål. Utvalget har vært ledet av 2. nestleder i LO Hans-Christian Gabrielsen.
LOs Medieutvalg har fått en ny omfattende medievaneundersøkelse blant 2000 yrkesaktive LO-medlemmer fra alle LOs forbund som skal brukes strategisk framover.