Aps alternative budsjett – lærlingplasser og heltidskultur

– For Fagforbundet Ung er det viktig med et budsjett som inkluderer alle og der innsatsen hovedsakelig er retta mot de som trenger det mest, sier leder Christina Beck Jørgensen og nestleder Mats Monsen.

10.11.2016 av Randi Tevik
Sist oppdatert: 10.11.2016

Det er våre tillitsvalgte som kjenner best de utfordringene som arbeidsfolk har både på jobb, men også ellers i hverdagen.

– Derfor er det viktig at vi mener noe om det alternative statsbudsjettet på samme måte som vi mente noe om regjeringas statsbudsjett, sier de to.

Martine Grymyr, Fagforbundet

Martine Grymyr

I sin kommentar konsentrerer de seg om to av de viktigste politiske sakene for Fagforbundet Ung. Flere lærlingplasser og en heltidskultur.

Lovfeste retten til læreplass

I Arbeiderpartiets alternative budsjett får kommunene 3 milliarder ekstra for å satse på barnehager, sykehjem, flere lærere i skolen og god velferdspolitikk for de yngste og de eldste.

– Mange elever dropper tidlig ut av skolen, og det er viktig å starte et arbeid for å forhindre dette så tidlig som mulig. Det er viktig at arbeiderpartiet har et stort fokus på dette og at man ser på det i sammenheng med psykisk helse, sier lederduoen i Fagforbundet Ung.

De understreker hvor viktig det er å sørge for lærlingplasser til alle slik at de får fullført sine utdanninger.

– Alt for mange unge i dag går uten læreplass, og derfor uten en plan som de kan gjennomføre. Tiltakene vi ser i dette alternative budsjettet er å legge inn krav i anbudene og at lærlingtilskuddet økes, men vi i savner forslag om å lovfeste retten til læreplass, sier de to.

Må få en heltidskultur

En annen problemstilling som bekymrer er altfor mye bruk av deltid.

– Vi må ha gode ordninger som fører til en heltidskultur. Vi savner tydelige og klare tiltak på hvordan vi skal få løst dette. Mange jobber med problemstillinga, og har jobbet med det i mange år. Nå er vi klare for å se resultater og løsning, sier Beck Jørgensen og Monsen.

Fagforbundet Ung påpeker at flere prøveprosjekt og undersøkelser viser at heltidskultur løser mange av utfordringene med høyt sykefravær, med turnusplanlegging og økt sikkerhet for pasienter og mennesker som trenger tjenestene våre.

– En heltidskultur vil også være det beste for arbeidstakeren med tanke på trygghet, rutiner, mulighet for en trygg økonomi og det å kunne planlegge sin egen hverdag, fastslår Fagforbundet Ung sine to ledere.