Frie og uavhengige verneombud

1.sekretær i LO, Peggy Hessen Følsvik

1.sekretær i LO, Peggy Hessen Følsvik (Foto: Fagforbundet)

– Dere er viktige informanter når LO skal gi innspill om endringer i arbeidsmiljøloven og forskriftene til denne , sa 1.sekretær i LO, Peggy Hessen Følsvik, til de rundt 60 deltakerne på Fagforbundets arbeidslivskonferanse.

04.11.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 29.11.2016

På en to-dagers samling for hovedverneombud i  Fagforbundets lokaler blir vernetjeneste, arbeidsmiljø og inkluderende arbeidsliv belyst.  Fagforbundet er avhengig av sine verneombud. De har har en fri og uavhengig rolle og skal være verneombud for alle ansatte i virksomheten.

– Fagforbundet trenger derfor aktive og tydelige verneombud, sa Raymond Turøy i Fagforbundets Arbeidsutvalg da han åpnet konferansen.

Konferansen tok opp tema som arbeidsgivers rolle overfor vernetjenesten, alenearbeid, arbeidsmiljøets konsekvens for den enkelte og inkluderende arbeidsliv, for å nevne noe.

Risikoen ved å jobbe alene

Peggy Hessen Følsvik snakket om et tema som mange verneombud møter i jobben sin. Hun stilte spørsmålet: Er det forbundet med risiko å jobbe alene?

Følsvik kunne fortelle at antallet arbeidstakere som jobber alene er økende. Man regner med at tallet vil øke ytterligere med innføring av  ny teknologi.

– Økningen henger også sammen med at flere og flere får en løsere tilknytning til arbeidslivet, sa Følsvik, som minnet om at det er svært viktig å melde farlige hendelser og avvik når de skjer.

I Norge er det ikke så mange bestemmelser omkring dette med alene-arbeid, og det finnes heller ikke tall for hvor mange som har en slik arbeidshverdag. Derfor har LO, i samarbeid med fem LO-forbund satt i gang et prosjekt sammen med Fafo.

Fagforbundet er at av disse forbundene, og prosjektet har fått navnet "Alene-arbeid i et HMS-perspektiv".

– Arbeidsgiver er pålagt å foreta risikovurdering, men de er ikke pålagt å øke bemanningen før det er bevist at risikoen ved å være alene er for stor, sa Hessen Følsvik.

LO skal kartlegge mer i 2017 og belyse alle sider av alenearbeid og den løse tilknytninga til arbeisdlivet som mange har.

– I den jobben blir dere veldig viktige, sa Hessen Følsvik