Tidenes politiske debatt

vannflaske_liten.jpg

LOs medlemsdebatt begynner å bli et fast innslag i valgkampen som fagbevegelsen fører. Jo flere som sier sin mening, jo større legitimitet får de kravene som LO stiller til de politiske partiene.

11.10.2016 av Tone Zander
Sist oppdatert: 11.10.2016

– Fagbevegelsen engasjerer seg i valgkampen fordi det er en sammenheng mellom hvordan vi har det på jobb og hvem som styrer landet. Vi ønsker medlemmenes mening om de viktigste kravene til de politiske partiene. Politikerne lytter til LOs mer enn 900 000 medlemmer, sier Mette Nord.

Kan bli størst

I månedsskiftet september/oktober var det kommet inn nærmere 50 000 svar.

– Men vi er bare halvveis, målet er at 100 000 medlemmer skal si sin mening, fortsetter Nord. Hun minner om at fristen går ut 31.12. i år. På LOs representantskap i februar neste år, blir det en oppsummering og medlemmenes «Ti på topp-krav» blir kjent.

Snakk med medlemmene

Nå har vel 10 000 deltatt fra Fagforbundet. Dette er bare begynnelsen og Nord håper forbundets medlemmer tydelig vil vises på statistikken.

– Erfaringene med Høyre- og FrP- regjeringas arbeidslivspolitikk kjenner vi. Arbeidsløsheten er historisk høy, antall midlertidig ansatte øker. Det bør være gode muligheter for interessante diskusjoner på arbeidsplassene om hvordan vi kan få skiftet dem ut med politik-ere og partier som støtter våre saker, avslutter Mette Nord.

Fakta:

• 420 000 LO medlemmer er invitert til å si sin mening om hva som skal være LOs viktigste krav til partiene foran stortingsvalget 2017.
  • Nærmere 50 000 svar er kommet inn per 3. oktober.
  • Frist for å si sin mening er den 31. desember 2016.
  • Resultatet blir kjent i februar 2017.

Si din mening på LOs nettside