Vil feire seire på landsstyremøtene

Med på storskjerm var plasstillitsvalgt i Sarpsborg, Donka Petrova, og htv Jørgen Jarl og plasstillitsvalgt Eva Iren Jacobsen. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Fagforbundet har begynt en ny tradisjon. Ved hjelp av videolink skal landsstyret få møte fagforeninger som har vunnet viktige seire for medlemmene. Først ut var Sarpsborg.

22.09.2016 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 25.10.2016

– Vi har utrolig mange dyktige tillitsvalgte som står på og gjøre en fantastisk jobb for medlemmene. Men vi er ikke alltid like flinke til å skryte av oss selv og feire våre seiere. De blir ofte en godt bevart hemmelighet. Det vil vi gjøre noe med, sa forbundsleder Mette Nord på landsstyremøtet i Oslo 22. september.

Økt stilling

Med på storskjerm var plasstillitsvalgt i Sarpsborg, Donka Petrova, og hovedtillitsvalgte Jørgen Jarl og Eva Iren Jacobsen.

– Deltidsandelen blant våre medlemmer er høy, og det å få den økt er jo akkurat det dere har lykkes med i Sarpsborg, og da synes vi det er hyggelig å høre hvordan dere har jobbet for å få til det, sa Nord.

– Vi fikk veldig mange henvendelser fra medlemmer i deltidsstillinger. Arbeidsgiverne i Sarpsborg innfridde ikke kravene våre. Så etterhvert dro vi fram ambulansedommen, sier Jørgen Jarl.

Brukte ti år gammel dom

– Vi fant ut at det gikk fortere å bruke den ti år gamle ambulansedommen fra Høyesterett til å kreve fast stilling for medlemmene, forteller Jarl.

Fra september 2015 til mars 2016 har Fagforbundet Sarpsborg fått økt stillinger med over 20 årsverk, fordelt på 45 personer. De er stolte av hva de har fått til.

– Kravene vi har fått innfridd for medlemmene våre har gjort inntrykk på oss. Vi har kommet nært innpå medlemmene. Mange hadde en liten stilling og problemer i hverdagen, særlig knyttet til økonomi – og det å kunne planlegge morgendagen. For eksempel å kunne planlegge middag med familien er et problem, når de ikke vet om de skal jobbe. De må si ja til alle forespørsler om ekstravakter. Så dette betyr så mye for enkeltmedlemmene, forteller Jarl.

Helsefagarbeider Nguej-Annie Mpika fikk ved hjelp av Fagforbundet Sarpsborg fast 80 prosent stilling. Med bare ringevakter var hun redd for helsa si og sier at Fagforbundet reddet henne og hele familien.

Suksessformel

Med et godt samarbeid på kontoret, en gjennomarbeidet plan, og et bystyrevedtak i ryggen har fagforeningen funnet en skikkelig suksessformel. Men aller viktigst er de lokale tillitsvalgte og verneombud.

– For å få til dette har vi vært helt avhengige av lokale tillitsvalgte som kjenner medlemmene, sier Jarl.

Les mer om hvordan Fagforbundet Sarpsborg bruker dommen i praksis i artikkelen «Lykken er fast stilling»

Lærlinger fikk fast jobb

Fagforbundet Sarpsborg har også gjort en imponerende jobb knyttet til inkluderende arbeidsliv. I forbindelse med handlingsplanen for heltid vedtok kommunen et bystyrevedtaket hvor de lovet de fem beste lærlingene hvert år hundre prosent fast stilling.

– I år gjaldt dette fire helsefagarbeidere og to feiere. Det viser hvor viktige tillitsvalgte og verneombud er i IA-arbeidet, sier Jørgen Jarl.

Fin mulighet til å promotere seg

NB: Vet du om noen som har vunnet en seier for medlemmene, eller har fått til noe spesielt, send inn forslag til info@fagforbundet.no slik at det kan presenteres på neste landsstyremøte.