Renholdere får tilbakebetalt en million i lønn

Lederen for Fagforbundet Porsgrunn, Tore Nygård, er såre fornøyd med at kommunen må tilbakebetale for lite utbetalt lønn til renholderene. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Minst sju renholdere ansatt i Porsgrunn kommune har i årevis ikke fått den lønna de har krav på. Se hva som skjedde da Fagforbundet tok saken.

22.09.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 06.10.2016

Leder i Fagforbundet Porsgrunn, Tore Nygaard, oppdaget først at én renholder ikke hadde fått lønn hun hadde krav på. Så dukket det opp flere. Nå har fem av renholderne fått til sammen rundt 861 000 i etterbetaling.
 – Jeg er veldig glad for at Porsgrunn kommune har tatt saken på alvor, sier leder Tore Nygaard i Fagforbundet i Porsgrunn.

Tvangspauser

Renholderne har hver dag, i flere år, vasket gulv i flere kommunale bygg i ulike bydeler, gjennom lange arbeidsdager, og med lange pauser underveis. Det er paragrafen om "delt dagsverk" i Hovedtariffavtalen som ikke har blitt fulgt som den skal:

"...delt dagsverk benyttes kun i de tilfelle hvor det er nødvendig for å opprettholde en forsvarlig drift. Dersom delt dagsverk unntaksvis er nødvendig, utbetales 1 timelønn pr. arbeidsdag".

"hvis arbeidstakeren må møte fram flere enn 2 ganger hver arbeidsdag, er godtgjørelsen ytterligere 1 1/2 timelønn pr. arbeidsdag".

Renholderne har dermed hatt lange arbeidsdager med det fagforeningslederen kaller "tvangspauser", og ikke fått ordentlig betalt for det.

Etterbetaling for tre år

Kommunen som arbeidsgiver har gått tre år tilbake for beregning av etterbetaling.Det ser ut som kommunen nå får en merutgift på rundt én million kroner. Fagforeningslederen håper ikke at saken vil gi økt politisk press på å konkurranseutsette renhold i kommunen.

– Det vil være helt uhørt dersom en slik sak brukes politisk til å svekke renholdernes arbeidsvilkår, sier Tore Nygaard til Porsgrunns Dagblad.

Les mer i Porsgrunns Dagblad (pluss-sak)