Fagbrev for portører - endelig i sikte

Nærmere 800 portører på landsbasis er kommet et langt skritt videre i få sitt eget fagbrev. Faglig råd for helse- og sosialfag har nå nedsatt en egen arbeidsgruppe som skal utrede kompetansemålene til et eget Vg3 som bygger på Vg2 helsearbeiderfag.

03.03.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 23.04.2014

Leder for arbeidsgruppa er Lasse Haugland fra Fagforbundet, og som startet sitt arbeidet i januar. Til Nettavisa for fagopplæring forteller Lasse Haugland at målet er å legge fram et utkast til læreplan for fagrådet allerede i april eller mai. Lasse Haugland er arbeidsleder for portørene ved Helse Bergen Haukeland universitetssykehus.

Veien fram mot et fagbrev har vært lang. Portørene har fått et stadig større ansvar og mer omfattende arbeidsoppgaver enn tidligere, noe som stiller større krav til både kompetanse og egnethet. Som faglig råd for helse- og sosialfag uttalere så vil en slik utdanning både bidra til kvalitetssikring av portørenes kompetanse, styrke tilliten til yrkesgruppen og helsetjenesten som helhet, og vil svare til formålet i Helsepersonelloven.

Går alt etter planen vil det være en mulighet for at kurs for praksiskandidater allerede kan få en snarlig start.

Nestleder i Fagforbundet Seksjon helse og sosial Raymond Turøy ønsker det nye faget velkommen. Dette er i tråd med Fagforbundets mål om en kvalitativ best mulig helsesektor. Fagforbundet skal bidra så godt vi kan for å få dette på plass og vi skal framstå som portørenes naturlig valg av fagforbund.