Et krafttak for å øke rekrutteringen til pleie- og omsorgssektoren.

Mandag møtte Fagforbundet med Kjellfrid T. Blakstad, Signe Hananger og Wenche Skorbakk Kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Bakgrunnen for møte var at Fagforbundet ser svært alvorlig på rekrutteringssituasjonen og forventer at ansvarlige fagdepartementene nå iverksetter de tiltak som er nødvendige.

25.10.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 25.10.2011

Fremskrivninger av behovet for arbeidskraft viser at det vil bli et stort behov for personell med fagkompetanse fra videregående skoles nivå. I 2030 vil vi ha behov for 41 500 nye helsefagarbeiderårsverk og 12 700 nye sykepleierårsverk.

For å nå måltallet er det nødvendig at flere søker seg til helsearbeiderfaget i videregående opplæring, og at det utdannes et betydelig antall flere voksne. Det må etableres tilstrekkelig antall læreplasser både i kommunene og i spesialisthelsetjenesten, og en større andel av elevene i helsearbeiderfaget må velge læretid etter å ha gjennomført Vg1 og Vg2, framfor studieforberedende påbygning.

Fagforbundet pekte spesielt på mulighetene for å tilrettelegge for at det kan bli enklere for voksne å ta fagbrevet. En viktig balansegang er å sørge for økt fleksibilitet i voksenopplæringsløpet - innenfor rammene av en høy faglig kvalitet i utdanninga. Kunnskapsministeren viste stor forståelse for Fagforbundets bekymring og det ble pekt på at  Kunnskapsdepartementet vil i verksette et prøveprosjekt i 6 fylker, for å stimulere voksne til å ta fagbrev.

Før jul tar departementet sikte på å legge fram en Stortingsmelding om velferdsutdanningene. Fagforbundet har blant annet  bedt om at meldingen omfatter et krav til arbeidsgiverne om økt inntak av lærlinger og at det legges til rette for fulle stillinger.

For å oppnå nødvendig rekruttering pekte Fagforbundet også på at det må legges inn stimuleringstiltak som omfatter både finansiering av utdanningene, lønn og krav til fleksibilitet knyttet til realkompetansevurdering.

Fra Fagforbundets side vil det bli tatt ytterligere tak. Det er blant annet sendt brev til Faglig råd for helse og sosialfag med oppfordring til å intensivere arbeidet med alternative forsøk i voksenopplæringa i helsefagarbeiderfaget.

Kunnskapsdepartementet har nylig nedsatt en arbeidsgruppe med representanter fra SRY, Faglig råd for helse- og sosialfag og Kunnskapsdepartementet. Gruppas mandat er å "se på de ordningene som finnes i dag, og eventuelt foreslå endringer i helsearbeiderfaget og i barne- og ungdomsarbeiderfaget". Wenche Skorbakk er oppnevnt til å representere Fagforbundet i arbeidsgruppen.