Norske jenter til topps i nordisk konkurranse.

6. september gikk nordisk konkurranse i helsearbeiderfaget av stabelen. Helt till topps gikk det norske landslaget med Edel Susanne Hetland og Solbjørg Byberg.

07.09.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 20.01.2023

Nordisk mesterskap i helsearbeiderfaget. Deltakerne fra de fire landene som deltok.
Nordisk mesterskap ihelsearbeiderfaget. Deltakerne fra de fire landene som deltok.
Foto: Wenche Skorbakk

I motsetning til det norske fotballandslaget ble det gull til de norske jentene i faget helsefagarbeider. Konkurransen foregikkpå Cathinka Guldberg-senteret Lovisenberg i Oslo.

4 nordiske land, Norge, Sverige, Finland ogDanmark, deltok med hvert sitt landslag. Dette som et ledd ioppkjøringen til WorldSkills i London. Verdenmesterskapet foregår fra og med 5. til 8. oktober ogher skal 14 ulike land konkurrere. For å få best muliggrunnlag fram til London ble oppgavene løst på engelsk.
Nordisk mesterskap i helsefagarbeiderfaget. De norske vinnerne samme med Kjellfrid T. Blakstad.
Nordisk mesterskap ihelsefagarbeiderfaget. De norske vinnerne samme med Kjellfrid T.Blakstad.
Foto: Wenche Skorbakk

De norske jentene har hatt et syv ukers opphold i New York somen del av sitt treningsopplegg. Her har de arbeidet som"volunteers" på rehabliteringsavdelingen  pået  "nursinghome".

Meget dyktige deltakere som utførte sitt fag medhøy kvalitet inngir store forventninger til VM.

Nordiske konkurransen ble gjennomført i et samarbeid mellom Fagforbundet, Helsedirektoratet, HSH, Spekter, KS,WorldSkills Norway, Bli helsefagarbeider og Health Workers.

Vi kan opplyse at Rogaland "caring-team" er motivert for enkjempeinnspurt.

Nordisk mesterskap i helsefagarbeiderfaget. Vinnere og
Nordisk mesterskap ihelsefagarbeiderfaget. Vinnere og "pasienter" sammen medekspertdommer Yvonne Soggemoen.