Møte i Faggruppa for hjelpepleiere/omsorgsarbeidere/helsefagarbeidere

Faggruppa for hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere, Tromsø april 2011. (Foto: Hermann Albert)

Faggruppa hadde møte i Tromsø 5. og 6. april i forbindelse med Kreativ Omsorg.

26.04.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 08.04.2021

Gruppa hadde to kreative møtedager med fokus på yrket vårt og utdanning, yrkesidentitet og yrkesstolthet. Gruppa er spesielt opptatt av rekruttering av unge til helsefagarbeider, det viser seg at et stort antall søker påbygging i stedet for å begynne som lærling da de er ferdig med VG2. Gruppa mener det er viktig med god omdømme og hvordan en snakker om faget, samt at det er en spennende fremtidig sektor i endring. Kommunene må opprette flere lærlingeplasser og det må også gis mulighet til lærlingeplass i sykehus. Det er også stort frafall etter at lærlingene er ferdig med fagprøven, mange velger da påbygging for å gå videre på høyskolen da de ser at muligheten for jobb og 100 % stilling er enklere med høyskoleutdanning. Gruppa mener at skal vi lykkes med rekruttering av unge må lærlingene etter bestått fagprøve gis tilbud om 100 % stilling.

Gruppa hadde også samhandlingsreformen på dagsorden, og oppfordrer yrkesgruppa vår både i kommunehelsetjenesten og sykehusene til å ha fokus på kompetanseutvikling slik at vi er rede til å påta oss nye oppgaver. Gruppa er veldig glad for seksjonens arbeid i samarbeid med Fagakademiet til utvikling av kompetansetiltak/temakurs knyttet til Samhandlingsreformen.

Gruppa hadde også møte med Fagforbundets seksjonsleder Brynhild Svendsen i Tromsø kommune, som informerte om samarbeidsprosjekt med NAV ”Mer muskler til helse- og omsorg”, et prosjekt som går ut på å få flere menn til å utdanne seg til helsefagarbeider. I Tromsø var en klasse med 16 menn godt i gang med utdanninga, og gruppa fikk også møte en av disse som var full av glød for utdanninga han var i gang med. NAV sin visjon for prosjektet var at ”Vi gir mennesker muligheter. Dette er et prosjekt som kan tas initiativ til ellers i landet.

Håper alle har hatt en fin påske.

Hilsen Liv

på vegne av Faggruppa.