Mangfold og muligheter

SOR

SOR lanserer e-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemning. E-læringskursene i portalen Mangfold og muligheter gir muligheter for at alle som jobber for personer med utviklingshemning gjennomfører samme kurs.

14.03.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 14.03.2011

Tre nye e-læringskurs

"Mangfold og muligheter" er en samling e-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemning. Kursene er gratis, og deltagere som gjennomfører kursene og består tester får kursbevis. Tjenesteytere kan dokumentere egen kompetanse, og arbeidsgiver kan dokumentere at opplæring har blitt gitt. Med disse kursene tilbyr vi kvalitetssikret opplæring som kan bidra til best mulig tjenester til personer med utviklingshemning.

E-læringskursene i Mangfold og muligheter gir alle som jobber for utviklingshemmede muligheter for å gjennomføre samme kurs. Gjennom kursenes oppbygning treffer de godt både for faglærte og ufaglærte. Dermed får ansatte en felles plattform for diskusjoner og veivalg som vil komme utviklingshemmede til gode.

Mangfold og muligheter består av tre kurs:

• Arbeid i andres hjem
  • Kultur, fritid og vennskap
  • Utfordrende atferd

Hvert av disse har omfang på ca 8 timer hver. De består av til sammen 30 kapitler. Du kan dele opp kursene akkurat slik du selv vil. For eksempel ved å gjennomføre et kapittel med varighet ca en time en dag, og sette av et par timer noen dager senere osv. Når man er innlogget holder systemet greie på hvilke sider du har lest. Du får også en grafisk fremstilling av hvor mye du har gjennomført før. Ved 100 % kan du hente ut kursbevis.

Det er et omfattende arbeid som ligger bak utviklingen av kursene. Likevel er de gratis å bruke. Dette er takket være gode samarbeidspartnere. Bergen kommune, Fagforbundet og Extrastiftelsen Helse og rehabilitering er hovedsponsorer. I tillegg har vi mottatt støtte fra Legat til fremme av folkehelsen og Fylkesmannen i Nordland, Oppland, Aust-Agder, Buskerud, Nord-Trøndelag, Østfold, Rogaland og Møre og Romsdal.

NFU har vært samarbeidspartner/søkerorganisasjon for midlene vi ble tildelt fra Extrastiftelsen Helse og rehabilitering.

Kursene er utviklet i samarbeid med Helsekompetanse (Nasjonalt senter for samhandling og telemedisin), 36 forfattere, 3 tekstredaktører og 1 billedredaktør. Empo tv, Høgskolen i Harstad, Høgskolen i Nord-Trøndelag, Ridderne as med flere har levert videoinnholdet.

Forfatterne har bidratt i et fantastisk dugnadsarbeid for å lage disse kursene. Nå er det bare å ta dem i bruk.

Gå inn på www.sorkompetanse.no og gjør deg kjent med innholdet.

Du kan laste ned brosjyre her