Nytt yrkesfaglig studiehefte

Terapeutisk konflikthåndtering

Miljøarbeid for en bedre hverdag - terapeutisk konflikthåndtering. Skrevet av Bjørn Roger Knudsen

07.03.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 07.03.2011

Terapeutisk konflikthåndtering er et yrkesfaglig studiehefte i vår serie; Miljøarbeid for en bedre hverdag. Vold på arbeidsplassen er et omfattende arbeidsmiljøproblem.

En FAFO rapport om vold i yrkeslivet fra 2009 retter blikket mot offentlig sektor og arbeidstakere i tjenester for psykisk utviklingshemmede, barnevernkontor, og på barnevernsinstitusjoner. Den viser at forekomsten av vold er høy. 60% av disse arbeidstakerne har opplevd vold eller trusler eller begge deler. Også ansatte i psykisk helsevern, hjemmetjenester og demensomsorg kan være svært utsatt.

Forfatter av heftet; hjelpepleier Bjørn Roger Knutsen, har i mange år jobbet med nettopp disse  problemstillingene. Han ble selv skadet av en pasient på Dikemark sykehus i 1993. Etter denne hendelsen har han tilegnet seg kunnskap og vært med på å utvikle \ terapeutisk konflikthåndtering (TKH) som metode, sammen med Johnny Sørlie, HMS rådgiver og fysioterapeut og Trond Pedersen, hjelpepleier og psykiatrisk sykepleier. TKH er ibruk i divisjon psyksisk helsevern, sykehuset Innlandet, på Blakstad sykehus og flere andre steder i landet.

Bjørn Roger arbeider for å styrke sikkerhetstiltak for ansatte og bedre prosedyrene for å ivareta både pasienter og personale. Forebyggende holdninger og handlinger hos ansatte kan gjøre en forskjell. Bjørn Roger har 20 års arbeidserfaring fra psykisk helsevern. Han har også jobbet for et støttesenter for seksuelt missbrukte kvinner og menn, hovedsakelig med forebyggende foredrag i skoler om incest og overgrep. Bjørn Roger er instruktør innen samhandlingsteknikker, selvforsvar og stellteknikker. Han har i flere år undervist på høyskolen i Elverum; videreutdanning i psykisk helsearbeid.

Bjørn Roger Knutsen er et engasjert medlem av Fagforbundet, seksjon helse og sosials faggruppe psykisk helsevern og rus. Det var her ideen om å utvikle et  temahefte om voldsproblematikk for Fagforbundets medlemmer dukket opp. Forfatteren har tatt utgangspunkt i sitt undervisningsmateriell. Han bygger undervisningen på relevant fagstoff og  erfaringsbasert kompetanse, og bruker reelle historier hentet fra arbeidshverdagen, for å illustrere poengene. Å forstå hva som ligger bak en voldshandling er sentralt for å kunne håndtere situasjonen best mulig. Økt innsikt i egne og andres reaksjoner, kan endre atferd. Endringsarbeid starter med å endre meg selv, og min måte å møte et annet menneske på, i en mulig konfliktsituasjon.

Fagforbundet, Seksjon helse og sosial, håper du får nytte av Terapeutisk konflikthåndtering.

Heftet er gratis og kan bestilles via våre nettsider for brosjyrer og materiell: