Krav til økt kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten
Mandag 20. september presenterte helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen ti tiltak for å styrke kvaliteten i helsetjenesten.
21.09.2010
av
Hermann Albert
Sist oppdatert: 08.04.2021
Helse- og omsorgsministeren har tatt opp de regionale helseforetakene at fristbruddene skal bort, og informasjonen til pasientene må bli bedre.
Statsråden lanserer nå ti hovedvirkemidler som skal styrke både kvalitet og pasientsikkerhet.
- Krav til systematisk kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid blir foreslått lovfestet.
- Økt satsing på kvalitet i kommunehelsetjenesten. Det foreslås å stille nasjonale kvalitets- og funksjonskrav til fastlegetilbudet, og det utredes et nasjonalt kvalitetssystem for primærhelsetjenesten.
- Økt satsing på pasientsikkerhetsarbeid, blant annet gjennom lovforslag knyttet til nytt lærings- og rapporteringssystem, samt etablering av utrykningsenhet i Statens Helsetilsyn.
- Bedre tilgjengelighet gjennom kutt i ventetider på behandling, ingen fristbrudd, god og lik tilgjengelighet til primærhelsetjenesten og opprettelse av en offentlig helseportal på nett. Statsråden ber i et brev om at pasientene skal få bedre informasjon om frister og rettigheter fra sykehusene.
- Etablere flere nasjonale retningslinjer for forebygging og behandling, og stille krav om at disse følges.
- Videreutvikling av regionale handlingsplaner for viktige pasientgrupper, og løpende oppfølging av at planene følges.
- Bedre systemer for kvalitetsmåling skal på plass, blant annet gjennom nordisk samarbeid og sentrale helseregistre.
- Sikring og videreutvikling av kompetansen hos helsepersonell.
- Sterkere nasjonal styring av høyspesialisert behandling og innføring av nye behandlingsmetoder
- Gjennomføring av pasientsikkerhetskampanje i 2011, med fokus på risikoområder som infeksjoner og legemiddelhåndtering.