Til hovedinnhold

Krav til økt kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten

Mandag 20. september presenterte helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen ti tiltak for å styrke kvaliteten i helsetjenesten.

21.09.2010 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 08.04.2021

Helse- og omsorgsministeren har tatt opp de regionale helseforetakene at fristbruddene skal bort, og informasjonen til pasientene må bli bedre.

Statsråden lanserer nå ti hovedvirkemidler som skal styrke både kvalitet og pasientsikkerhet.

  1. Krav til systematisk kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid blir foreslått lovfestet.
  2. Økt satsing på kvalitet i kommunehelsetjenesten. Det foreslås å stille nasjonale kvalitets- og funksjonskrav til fastlegetilbudet, og det utredes et nasjonalt kvalitetssystem for primærhelsetjenesten.
  3. Økt satsing på pasientsikkerhetsarbeid, blant annet gjennom lovforslag knyttet til nytt lærings- og rapporteringssystem, samt etablering av utrykningsenhet i Statens Helsetilsyn.
  4. Bedre tilgjengelighet gjennom kutt i ventetider på behandling, ingen fristbrudd, god og lik tilgjengelighet til primærhelsetjenesten og opprettelse av en offentlig helseportal på nett. Statsråden ber i et brev om at pasientene skal få bedre informasjon om frister og rettigheter fra sykehusene.
  5. Etablere flere nasjonale retningslinjer for forebygging og behandling, og stille krav om at disse følges.
  6. Videreutvikling av regionale handlingsplaner for viktige pasientgrupper, og løpende oppfølging av at planene følges. 
  7. Bedre systemer for kvalitetsmåling skal på plass, blant annet gjennom nordisk samarbeid og sentrale helseregistre.
  8. Sikring og videreutvikling av kompetansen hos helsepersonell.
  9. Sterkere nasjonal styring av høyspesialisert behandling og innføring av nye behandlingsmetoder
  10. Gjennomføring av pasientsikkerhetskampanje i 2011, med fokus på risikoområder som infeksjoner og legemiddelhåndtering.

Les pressemelding fra helse- og omsorgdepartementet.

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?