Direktører blir faddere for hver sin lærling i helsearbeiderfaget

Tirsdag ble direktøren og fagdirektør på Sykehuset Buskerud fadder for hver sin helsefagarbeiderlærling. Dette skjedde med en fin markering, der Fagforbundet Buskerud spanderte kake og "sprudlevann i stetteglass"!

27.03.2009 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 28.03.2009

Her ser vi de todirektørene sammen med "sine" helsefagarbeiderlærlinger, Else MarieBørsand og Camilla Thorsen Sandholm

50 ordførere i Norge har sagt ja tilå være faddere for en lærling ihelsearbeiderfaget. Adm. direktør Marit Lund Hamkoll oghelsefaglig direktør Martin Olsen er de førstedirektørene i landet som tar på segoppgaven.

Høsten 2006 startet det førstekullet på den nye utdanningen som helsefagarbeider. AksjonHelsefagarbeider er et nasjonalt prosjekt som har som målå arbeide for å skaffe disse ungdommenelæreplasser og samtidig bidra slik at rekrutteringenøker til den nye utdanningen somhelsefagarbeider.De førstelærlingene startet sin læretid høsten2008.

Sykehuset Buskerud har pr. i dag 10lærlinger i Helsefagarbeiderfaget og skal fra høsten-09 ansette inntil 12 førsteårslærlinger.

Våren 2007 utfordret Fagforbundet helse -og omsorgsminister Sylvia Brustad til å være fadder foren lærling, og Statsråden tok i mot utfordringen.Lærlingen i løpet av dette året fåttbesøk av Statsråden på arbeidsplassen sin, og dehar hatt kontakt på mail.

Aksjon Helsefagarbeider har videreførtideen og invitert alle landets ordførere til åvære faddere og ca. 50 av dem har til nå sagt segvillig til å være fadder for en lærling i sinkommune. Sykehuset Buskerud er det første helseforetakethvor 2 direktører har sagt seg villig til å værefadder for hver sin lærling.