Det må utdannes langt flere helsefagarbeidere

I en ny rapport fra SSB slås det fast at det fram mot 2030 vil det bli en betydelig økning i behovet for helsepersonell. Det pekes spesielt på rekruttering av helsefagarbeidere.

23.03.2009 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 23.03.2009

Det utdannes altfor få helsefagarbeidere i videregående utdanning til å dekke de økte behovene og erstatte hjelpepleiere og omsorgsarbeidere som går av med pensjon.

Det vil i 2030 være en mangel på 40 000 helsearbeidere. Sammenlignet med liknende beregninger fra 2005 er de samlede anslagene for balansen mellom tilbud og etterspørsel noe mer negative. En viktig grunn er at en framskriving helt fram til 2030 blir mer preget av den sterke veksten i antall personer over 80 år som vil komme etter 2020. Veksttakten for etterspørselen øker i framskrivingsperioden og blir sterkest for de personellgruppene som i særlig stor grad er sysselsatt innenfor pleie og omsorg eller i spesialisthelsetjenesten. Dette gjelder særlig helsefagarbeidere og sykepleiere, med en beregnet underdekning for 2030 på henholdsvis nær 41 500.

Dette er for oss gammelt nytt uttaler Kjellfrid T. Blakstad, leder i Fagforbundet Seksjon helse og sosial.  Vi har advart mot denne utviklingen. Framtidas helse- og omsorgstilbud er avhengig av at vi klarer å rekruttere et tilstrekkelig antall helsearbeidere. Fagforbundet vil fortsette sitt rekrutteringsarbeid og ikke minst synliggjøre de verdier som ligger i å ta en fagutdanning innenfor helse- og omsorgsområdet. Det er vårt håp at også kommuner og helseforetak  blir aktive medspillere. Skal vi lykkes må det bli synlig at vi verdsetter ansatte med helsefaglig kompetanse, dette gjennom arbeidstidsordninger, stillingsstørrelser og mulighet for kompetanseheving.

SSB- rapport 2009/9:  Arbeidsmarkedet for helse- og sosialpersonell fram mot år 2030