Hvem pleier de gamle i Oslo?

På oppdrag fra Helsedirektoratet og Fagforbundet vil Rokkansenteret legge fram en rapport om hjelpepleiernes, omsorgsarbeidernes og helsefagarbeidernes posisjon i pleie- og omsorgstjenestene i Oslo

28.11.2008 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 28.11.2008

På bilde ser vi Tonje Thorbjørsen fraHelsedirektoratet, Signe Hananger fra Fagforbundet, HåkonHøst og Anne Homme fra Rokkansenteret.

På et møte i Helsedirektoratet i dag blehovedkonklusjonene i rapporten "Hvem pleier de gamle i Oslo?"presentert.

Rapporten er skrevet av Anne Homme og HåkonHøst og vil foreligge før jul.

Oslo kommunes rekrutteringsutfordringer står sentralt irapporten, og det slås fast at dette er et vanskelig ogsammensatt område. Det er nesten ikke tilsig av nyutdannedefra videregående skole. Hovedrekrutteringskilden i Oslokommune er egne ansatte uten formell utdanning, og hver tredjeansatte innen helse- og omsorgssektoren kommerfra minoritetsetniske grupper.

Rapporten åpner for en konklusjon om at rekruttering avhelsefagarbeidere trues på sikt i Oslo kommune. Det skjer enpolarisering innenfor tjensteområdet hvor oppgavene fordelesmellom sykepleiere og assistenter.

Rapporten konkluderer også med at sykepleiere lokkes tilOslo kommune gjennom å tilbys vaktordninger som innholderminimalt med ubekvemsvakter og det gis tilbud omfagutviklingsstillinger.

Fagforbundet ser fram til at den endelige rapportenforeligger. Med bakgrunn i de hovedkonklusjoner som til nå erpresentert vil Fagforbundet ta aktive grep overfor Oslo kommune forå få en endretutvikling.