FAKTA ARK NM I HELSEFAG

Hva er NM i helsefag? En konkurranse der elever, lærlinger og nyutdannede helsefagarbeidere konkurrerer i oppgaver som helsefagarbeideren gjør til daglig.

10.10.2007 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 10.10.2007

Hvem kan delta?

Elever, lærlinger og utdannede helsefagarbeidere under 22 år.

Hvordan foregår konkurransen?

Hvert lag består av 2 personer. De får en praktisk oppgave hvor de skal vise hvordan de planlegger, gjennomfører og evaluerer arbeidet sitt. Konkurransen består av en oppgave pr. dag i tre dager. Laget som vinner går videre til VM i yrkesfag-WorldSkills.

Hvordan foregår bedømmelsen?

4 dommere vurderer etter fastsatte kriterier hvordan deltakerne planlegger, gjennomfører og evaluerer oppgaven.

Må fylkeskonkurransene gå over tre dager slik som NM?

Det er ikke nødvendig, en dag er nok.

Hvor lang tid tar en oppgave?

En oppgave tar ca en time. 15 min. forberedelse/planlegging. 45 min. gjennomføring og 20 min. evaluering/refleksjon sammen med dommer.

Når en skole har fire klasser og de to andre skolene en klasse hver, er det da rimelig at det kan stille et lag fra hver klasse?

Det viktigste blir å finne et vinnerlag fra hver skole, hvis det er flere skoler som skal delta i fylkesmesterskap. Det blir opp til hver skole hvor mange lag de vil stille i kvalifiseringskonkurransen, men bare ett lag fra hver skole kan stille i fylkesmesterskap.

Opplæring av nye dommere

Opplæringen starter 21. januar i Oslo, Fagforbundet. Informasjon og påmelding legges ut på vår hjemmeside innen 20. oktober.

Får dommerne betaling?

Nei

Er det bare skolene som kan danne lag, eller kan kommunene også stille med lag?

Kommuner/sykehus kan også stille med lag.

Hvor mange lag får plass i NM?

Totalt 6 lag.

Hvordan finansieres fylkesmesterskapene?

Av bransjen selv. Dvs. arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene og sponsorer.

Hvordan er arbeidet organisert i fylkene?

I enkelte fylker er det dannet arbeidsgrupper mellom kommuner, sykehus, fagforbund, skoler og HSH bedrifter.

Arbeidet er ledet av Aksjon helsefagarbeiders prosjektmedarbeider i fylkene.

Hvor finner jeg mer informasjon? Du kan ta kontakt med: mailtyvonne.soggemoen@ks.no

mailttoril.brodahl@ks.no