Til hovedinnhold

Ny artikkel fra STAMI om emosjonelt arbeid og sykefravær

Illustrasjon

Illustrasjon (Foto: Mette K. Haugen/SST)

Arbeid som innebærer direkte kontakt med kunder, klienter og pasienter kan være belastende. I en nylig publisert studie fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) fant forskerne at arbeidstakere som ofte må undertrykke følelser, eller vise følelser som ikke er i overensstemmelse med egne følelser, har en økt risiko for sykefravær.

12.01.2017 av Anne-Mari Samskott
Sist oppdatert: 12.01.2017

I en ny artikkel fra STAMI kommer det fram at de som jobber med kunder, klienter og pasienter har høyere sykefravær enn andre.

De som har kunde-/klientkontakt må ofte bruke egne følelser for å skape en stemning som gir fornøyde kunder eller klienter. Denne type arbeid stiller krav om smil, høflighet, engasjement og empati, uavhengig av den ansattes dagsform og humør.

Arbeidstakere som jobber med kunder og klienter må ofte regulere følelsene sine for å kunne uttrykke de følelsene som er forventet av dem i den yrkesrollen de har. At man må uttrykke følelser i jobbsammenheng har både positive og negative effekter på arbeidstaker, men når man stadig opplever at det er ubalanse mellom de følelsene man selv kjenner og de man må uttrykke, emosjonell dissonans kan dette ha negative helsekonsekvenser.

I den aktuelle studien fant forskerne at arbeidstakere som ofte opplevde en slik ubalanse mellom følte og uttrykte følelser hadde en økt risiko for sykefravær.

– Disse resultatene viser at det er viktig å være oppmerksom på de emosjonelle aspektene ved yrker hvor kunder, klienter og pasienter er en stor del av arbeidshverdagen, sier stipendiat ved STAMI, Anne-Marthe Rustad Indregaard.

 

Les mer her: https://stami.no/emosjonelt-arbeid-og-sykefravaer/

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?