Ledelse med mål og mening

Geir Sverre Braut, assisterende direktør i Statens Helsetilsyn

Geir Sverre Braut, assisterende direktør i Statens Helsetilsyn (Foto: Hermann Albert)

Fagforbundet Seksjon helse og sosial's konferanse for ledere ansatt i helse- og sosialsektoren er i gang. Konferansen ble møtt med forventninger og krav fra Statens helsetilsyn.

08.11.2010 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 08.11.2010

Konferansen har samlet ca. femti deltakere og finner sted i Fagforbundets lokaler i Oslo.

Raymond Turøy, nestleder i Seksjon helse og sosial åpnet konferansen hvor han blant annet pekte på en del av de utfordringsområder som Fagforbundet ser og som er satt på den faglige dagsorden.

Assisterende direktør i Statens helsetilsyn Geir Sverre Braut utfordret deltakerne i at de har et særskilt ansvar i å sette den faglige standard innenfor de virksomheter de ansvar for. God praksis og det å kunne definere god praksis er et spesielt lederansvar. Utfordringene ligger i at mellomledere kommer i klemmen mellom økonomiske rammer og store forventninger til innhold. Utfordringer er store og Braut pekte på økt globalisering, individualisering/valgfrihet, kommunesektorens rolle og den demografiske utviklingen. En oppfordring til slutt i sitt innlegg var at man ga innspill til arbeidet med ny kommunal helse- og omsorgslov. Frist for innspill er 18. januar 2011.

I løpet av dagen så står både Inkluderende Arbeidsliv og og verdibasert ledelse på dagsorden.