Sykepleiernettverkets kontaktpersoner gratulerer andre sykepleiere med dagen!

Sykepleiernettverkets leder og nettverkets fylkeskontakter gratulerer alle sykepleiere med Den internasjonale sykepleierdagen.

12.05.2010 av Sissel Skoghaug
Sist oppdatert: 12.05.2010

Vi i Fagforbundet gratulerer egne sykepleiermedlemmer og sykepleiere i alle land med Den internasjonale sykepleierdagen 12. mai! Sykepleierne har en sentral plass i Fagforbundet sammen med andre yrkesgrupper i helsesektoren.

Fagforbundet er opptatt av at helsevesenet skal fungere optimalt. Det får vi til når ulike yrkesutøvere med forskjellig kompetanse arbeider i fellesskap rundt pasienter og brukere. God samhandling i tjenestene er en forutsetning for god kvalitet.

Som sykepleier kan du i møte med mennesker bidra til å snu personlige kriser, til å redde menneskeliv, til et verdigere og bedre liv, og til de gode øyeblikkene. Slike opplevelser gir yrket en særlig mening. Dette gjør noe med deg som menneske og yrkesutøver.

12. mai er datoen da den kjente sykepleieren Florence Nightingale ble født. Det hvite hjertet står sentralt og er et internasjonalt symbol for sykepleie - for omsorg, kunnskap og menneskelighet. Hjertet er også sentralt i Fagforbundet slik det vises i logoen til forbundet. Dette understrekes ved slagordene "Omtanke, solidaritet og samhold".

Fagforbundet organiserer og gir et godt tilbud til ulike yrkesgrupper på samme arbeidsplass, deriblant sykepleiere. I Fagforbundet unngår vi unødig profesjonskamp. Sykepleiere i Fagforbundet er bevisst på eget yrke og samhandlingen med andre yrkesgrupper. Vi vil se ut over oss selv og  konsentrere oss om de store utfordringene i arbeidslivet og i yrkesutøvelsen.

Vi ønsker god samhandling i den praktiske organiseringen av tjenesten, fokus på holdninger og etiske utfordringer, og vilje til å finne helhetlige løsninger for pasienter og brukere. Sammen med hjelpepleierne, vernpleierne og andre - er sykepleierne de yrkesutøverne som står nærmest de hjelpetrengende.

Skal vi greie å møte fremtidens store behov for helsefaglige yrkesutøvere er vi nødt til å fremelske det flerfaglige ved at ulike yrkesprofesjoner arbeider sammen, og vi må være dyktige på mange forskjellige felt. Vi vil samtidig at alle skal ha det godt på jobben - og et godt arbeidsliv tjener pasienten, brukeren og pårørende. Vi må stå sammen på arbeidsplassen og i sektoren, og vi må rekruttere flere til helsefaglige utdanningsløp.

Det er store valgmuligheter og stor mangfoldighet i sykepleieryrket, og det er en ettertraktet yrkesgruppe på forskjellige områder i arbeidslivet. Det er mulig å skifte fagfelt og retning gjennom yrkeslivet. Sykepleiere har høy kompetanse og gjør en svært viktig jobb. Sykepleieryrket er et yrke for framtida, og sykepleieryrket er smart!

Flerfaglig er vi sterke! Gratulerer med dagen til alle oss sykepleiere!