Fagforbundet og sykepleierstreiken

Fagforbundet har forståelse for kravet som Norsk Sykepleierforbund (NSF) nå streiker for.

27.01.2010 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 09.04.2021

Kravet som Sykepleierforbundet reiser og som er deres streikegrunnlag,  er i samsvar med det Fagforbundet (den gang Norsk Kommuneforbund og Norsk helse- og sosialforbund) streiket på i 2003. Da endte det med tvungen lønnsnemnd og kjennelsen slo fast at Pleie- og omsorgsoverenskomsten ble stående.

Fagforbundet utelukker ikke at også vi kan havne i en konflikt i dette tariffområdet i forbindelse med forhandlingene til våren. Fagforbundet mener at alle yrkesgrupper i disse virksomhetene skal ha lønns- og arbeidsvilkår på linje med offentlig ansatte.

Da Sykepleierforbundet onsdag hadde en markering utenfor Norlandias kontorer i Rådhusgata, viste Fagforbundet Oslo og Sykehjemsetatens fagforening sin sympati ved å være synlig tilstede med faner.