Sykepleiere bidrar i Samhandlingsreformen - forløpsprosjektet

Fagforbundet er invitert til å sitte i 13 arbeidsgrupper nedsatt av Helse- og Omsorgsdepartementet. Åtte av Fagforbundets sykepleiere skal delta i ulike grupper.

16.04.2009 av Sissel M. Skoghaug
Sist oppdatert: 16.04.2009

Totalt skal Fagforbundets fagfolk delta i alle de 13 tverfaglige gruppene. Arbeidsgruppene utgjør delprosjekt - Forløpsprosjektet - i Samhandlingsprosjektet.

Utgangspunktet for Forløpsprosjektet er at mange pasienter har behov for koordinerte tjenester. Skal dette skje, må de ulike tjenestestedene levere sine tjenester på en samordnet måte. Dette krever at det fra ulike myndighetsmessige nivå (politisk og faglig) arbeides med struktur og systemtiltak som kan understøtte det helhetlige pasientforløpet.

Et slikt tiltak er at det for nærmere angitte pasientbehov etableres arbeidsgrupper som fram til sommeren skal se på dagens situasjon for de respektive områdene, øke den grunnleggende forståelsen av hva som er gode pasientforløp og i hvilken grad det skjer brudd i forhold til hva som bør være gode forløp.

Samhandlingsreformen på regjeringen.no