Faste, hele stillinger gir bedre kvalitet (Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet)

Fagforbundets medlemmer utfører mange av de viktigste jobbene i velferdsstaten. I eldreomsorgen, barnehager og skoler er det den menneskelige omsorgen og kontakten som gjør forskjellen på livskvaliteten til de som mottar tjenestene.

16.04.2009 av Landsstyret
Sist oppdatert: 16.04.2009

Kvaliteten på de offentlige velferdstjenestene er avhengig av kompetansen og innsatsen til menneskene som jobber der.

I eldreomsorgen er en av de vanligste negative tilbakemeldingene at det er for mange forskjellige hjelpere som kommer innom. Folk ønsker trygghet, og trygghet får de når de har en fast person å forholde seg til. Det samme gjelder for barnehagene. Mange foreldre har opplevd frustrasjonen over at personell stadig byttes ut eller er der i bare deler av tida, istedenfor å ha faste ansatte som ungene og foreldrene kan bli kjent med og føle seg trygge på.

For arbeidsgiverne er det en fordel med en stabil arbeidsstyrke. Det koster, både av menneskelige og økonomiske ressurser, til stadighet å lære opp nye i arbeidet. Man får ikke fullt ut utnyttet kompetansen til erfarne ansatte, når de kun jobber deltid. Og det er vanskelig for en arbeidsgiver å investere i langsiktig kompetanseutvikling når man ikke har oversikt over arbeidsstyrken.

Å ikke få fast stilling, eller over lang tid måtte nøye seg med en deltidsjobb når man ønsker å bidra mer, er virkeligheten for altfor mange som i dag driver velferdstjenestene. De sitter igjen uten sikkerhet for inntekt nå, uten mulighet til å planlegge framtida, og med sterkt begrenset pensjon når de blir eldre.

Norge trenger disse arbeidstakerne. Ifølge omsorgsmeldingen trengs 130.000 nye årsverk i omsorgsyrkene fram mot 2050. En stor del av disse kan komme tilnærmet gratis, hvis bare de som i dag jobber deltid eller ikke har fast kontrakt, får muligheten til en fast, full stilling. Slik kan vi heve kvaliteten og yte de velferdstjenestene samfunnet ønsker.

I kjølvannet av anbud og konkurranseutsetting ser vi at bruken av deltid og vikariater øker. Fagforbundet mener at for mange kommuner og andre virksomheter ikke ivaretar oppgaven som en seriøs arbeidsgiver. I tillegg til å utnytte særlig kvinnelig arbeidskraft ved å la dem gå år etter år i midlertidige stillinger og deltidsstillinger, hører vi om sosial dumping og bruk og kast av utenlandske arbeidstakere. Det er nødvendig å minne om at Arbeidsmiljøloven slår fast at arbeidstakere har rett på fast stilling etter fire år.