Entusiastiske sykepleiere på Samspillkonferanse 20.-21. oktober på Gardermoen.

Ivrig diskusjon på konferansens andre dag

Ivrig diskusjon på konferansens andre dag (Foto: Iren M. Luther)

Fagforbundets samspillkonferanse er en årlig konferanse for sykepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere.

23.10.2008 av Iren Mari Luther
Sist oppdatert: 27.10.2008

Konferansen er felles for yrkesgruppene første dag, andre dag er fordypning for det enkelte yrke.

- Det er veldig inspirerende å delta på Samspillkonferansen sammen med andre sykepleiere i Fagforbundet, sier Sissel M. Skoghaug, ansvarlig for sykepleiernettverket i Seksjon helse og sosial. - Det er unikt å være sykepleier i Fagforbundet, fortsetter hun. - Her på Samspillkonferansen kan vi fordype oss i eget fag, samtidig som vi har en hel dag sammen med hjelpepleiere og omsorgsarbeidere. Fagforbundet speiler virkeligheten i arbeidslivet!

Konferansens første dag var viet temaet samspill, organisasjonskultur og yrkesidentitet. Innleder var cand. philol. Astrid Voll Storaas fra AVOS Samhandling. Andre dag var viet temaet Sykepleier i dagens virkelighet. Innleder var institusjonssjef og forskningsleder Helga Bognø. Rådgiver i Fagforbundet Lillian Eriksen foreleste om klinisk fagstige for sykepleiere, og Sissel M. Skoghaug og Jan Rudy Kristensen innledet om Fagforbundets arbeid med nettverksbygging for sykepleiere.

Skoghaug kan ellers opplyse at antall sykepleiere i Fagforbundet har økt med mer enn 80 % siden januar 2007. - Vi har tro på Fagforbundets satsing på oss som sykepleiere, sier hun. Vi tror vi har mye å tilføre Fagforbundet med bakgrunn i vårt yrke. Sammen med representanter for de andre yrkene i vår sektor er vi en viktig samfunnsaktør, sier Skoghaug. Det er mange utfordringer vi må ta fatt i som forbund, både i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. Sammen med de andre yrkesgruppene, og med bakgrunn i en solid tverrfaglig forankring, kan vi medvirke til et stadig bedre tilbud til de hjelpetrengende, sier ansvarlig for Fagforbundets sykepleiernettverk Sissel M. Skoghaug.