Til hovedinnhold

Bør Susanna frykte sin nye robot-kollega?

(Foto: Martin Guttormsen Slørdal)

Å trene opp Chatbot-Ida og hennes kunstige intelligens. - Jeg vil si at kunstig intelligens er litt hypet opp, sier Morten Goodwin fra scenen på Oslo Kongressenter.Susanna Scholz, tillitsvalgt i LO Finans Østlandet, tror også at en kombinasjon av mennesker og teknologi vil være det beste for framtiden.

08.11.2019 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 08.11.2019

Grunnen til at Goodwin mener at kunstig intelligens er «hypet opp», er at det ofte blir fremstilt som noe skummelt som kan ta over både verden, menneskeheten og arbeidsplassene våre. Sånn er det altså ikke.

– Kunstig intelligens er bare dataprogrammer som har blitt bygd opp på en litt spesiell måte. Istedenfor at man forteller programmet nøyaktig hva det skal gjøre, så trener man det opp, sier Goodwin.

Susanna Scholz, tillitsvalgt i LO Finans Østlandet, tror også at en kombinasjon av mennesker og teknologi vil være det beste for framtiden. Scholz jobber i Sparebank 1, og ble invitert til IKT-konferansen for å snakke om hvordan hun har opplevd innføringen av kunstig intelligens på sin arbeidsplass. De har nemlig fått en ekstra medarbeider på kundeserviceavdelingen; Chatbot-Ida.

– Først het den bare Ida, men vi måtte bytte navn fordi flere trodde at de chattet med et menneske, sier Scholz.

For å få Chatbot-Ida til å fungere har to av hennes kolleger jobbet med å lære den hva kunder typisk spør om og trenger hjelp til. Det var viktig at noen med «bankforståelse» gjorde jobben.

– Hun er ikke så smart enda, sier Scholz og ler.

Les hele artikkelen, skrevet av Ina Pettersen Jevne, her: https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/bor-susanna-frykte-sin-nye-robot-kollega-1.1609865#carousel-example-generic 

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?