God stemning og mye latter i salen på Fagforbundets konferanse om arbeidsglede i Bergen

Konferansen "Arbeidsglede gjennom ulike livsfaser" ble gjennomført i Bergen 14. februar. Over 100 deltakere var til stede og flere viktige tema rundt arbeidsglede sto på agendaen

20.02.2019 av Martin Raaen Eidissen
Sist oppdatert: 01.03.2019

Leder for yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet, Trond Finstad, åpnet konferansen og understreket at tema for dagen var noe som angår oss alle i arbeidshverdagen. Deretter presenterte yrkesseksjonsleder i Sogn og Fjordane Bodil Gjerde Fagforbundets arbeidet med kompetanseplaner i Fagforbundet.  Hun fremhevet nødvendigheten av at arbeidsgivere, som kommuner og andre organisasjoner, så tidlig som mulig synligjør sine kompetansebehov for unge i dag. En prosess som kan starte så tidlig som på ungdomsskolen. Foretakstillitsvalgt i Fagforbundet Linda Karin Gangstøe ga oss et innblikk i arbeidet med kompetanseutvikling og praktiske eksempler med kompetanseplaner i Helse Bergen. Helse Bergen har kommet langt i dette arbeidet og fått på plass digitale løsninger for kartlegging og karriereløp.

Videre fikk vi flere gode råd av Ivar Haugstad til hvordan vi kan påvirke og bygge solide felleskap på arbeidsplassen. Han poengterte hvor viktig det er med humor, arbeidsglede og ikke minst trygghet i det kollegiale for å møte de endringsprosesser eller «utviklingsprosesser», som han kaller det, som mange i det daglige står i.

Solfrid Flateby hadde en forrykende avslutning og gav oss 6,5 tips til hvordan man som medarbeider kan være den beste utgaven av seg selv på jobben. Vi kan avsløre at tipsene blant annet handler om å ha fokus på det du får gjort noe med, få folk rundt deg til å føle seg verdifulle og ikke minst se de mulighetene som byr seg!

Leder av faggruppen HR/personal, Terje Ferstad, avsluttet dagen og fremhevet viktigheten av å legge til rette for arbeidsglede i ulike livsfaser for å oppnå gode resultater i dagens organisasjoner.

Vi takker så mye for deltakelsen på konferansen!