Folkehelse og åpningstider

Fagforbundet har mottatt Høring om endring i alkoholloven - åpningsdager for salg av alkoholholdig drikk mv. Det er foreslått at vinmonopolet skal holde åpent på jul -, nyttårs -, påske - og pinseaften.

07.02.2014 av Raymond Turøy
Sist oppdatert: 07.02.2014

Bakgrunnen er, ifølge helseminister Høie: ”Vi forenkler regelverket og legger til rette for å gjøre åpningstidene til Vinmonopolet mer publikumsvennlige. Når det er mulig å handle øl i butikkene disse dagene, bør det også være mulig å handle vin”.

For det første: Det er grundig dokumentert at det samlede forbruket av rusmidler har betydning. I Stortingsmelding 30 (2011-2012) står det ”Omfanget av problemer og skader øker med det totale forbruket av rusmidler. Å begrense tilgjengeligheten til rusmidler har positiv effekt på totalforbruk og skadeomfang”. Lavere totalforbruk betyr færre alkoholrelaterte problemer, som sykefravær, sykdom, vold, ulykker og belastning for pårørende. Dette velger helseministeren å se bort i fra.

For det andre: Rundt juletider dukker det årlig opp holdningskampanjer på TV, der det oppfordres til å tenke igjennom hvem man drikker sammen med. Det er ikke noen nyhet at mange barn gruer seg til jul. Det er nettopp fordi det er en høytid forbundet med alkohol, krangling og bråk, og ikke god forventning og glede. For Fagforbundet er disse barna de viktigste, ikke Vinmonopolets publikumsvennlighet.

For det tredje: Det står i forslaget fra regjeringen at ”(…) å åpne for salg fra Vinmonopolet på disse dagene, bare vil ha marginale alkoholpolitiske konsekvenser, ikke minst fordi salg av øl med videre fra dagligvarehandelen uansett er tillatt disse dagene”.

Også på dette punktet mener vi at helseministeren tar feil. I Norge reguleres drikke med høyt alkoholinnhold strengere enn drikke med lavere alkoholinnhold. Reguleringen avhenger av skadepotensialet. Det antas å være noe høyere for alkoholsterke drikker, særlig gjelder dette akutte skader. At helseministeren mener at det ikke er stor forskjell på øl og vin er en ting, men på polet får du kjøpt sterkere ting. Øl og sprit er rett og slett ikke det samme.

At noen mennesker ikke har rukket å kjøpe inn vin / brennevin før høytidene kan kanskje oppleves frustrerende for den enkelte. Det mener vi imidlertid ikke er så viktig at vi kan se bort i fra dokumentasjonen på dette området.

Fagforbundet mener at solidariteten med de som ikke klarer å begrense sitt eget alkoholforbruk, samt til deres barn, er viktigere enn publikumsvennlige åpningstider.

Å ha en ansvarlig folkehelsepolitikk på rusområdet er det samme som å utfordre en populistisk politikk. Det er rett og slett sånn at de mest effektive virkemidlene er de minst populære. Fagforbundet håper likevel at Bent Høie tar dette innover seg, og fører en effektiv helsepolitikk, og er litt mindre opptatt av publikumsvennlighet.

Raymond Turøy

Leder av Fagforbundet Seksjon helse og sosial