Gaza - møte med menneskene

SOS Barneby i Rafah

SOS Barneby i Rafah (Foto: Britt Ås)

Fagforbundets ambassadørkorps har vært i Gaza og på Vestbredden. De har besøkt FN-kontoret, flyktningeleir, kultursenter og organisasjoner, og ikke minst - menneskene.

14.05.2013 av Britt Ås
Sist oppdatert: 15.05.2013

«Jeg er tilbake i Øst-Jerusalem på det vakre Jerusalem Hotel. Jeg har kommet tilbake over Erez sammen med den lille gruppa mi, Stein, Vegard, Thomas og med Norsk Folkehjelps koordinator Kjetil – som har fulgt oss hele tia i Gaza, og nå på reise tilbake.

Vi har møtt den andre delen av delegasjonen vår, som har vært på Vestbredden. Vi møttes oppe på Oljeberget og gikk veien ned sammen. Gjennom de religiøse hellighetene, klagemuren med mer.

Det var godt å se de andre igjen. Alle er vi fylte av det vi har opplevd, – hver på vår måte.

Nå sitter jeg her på senga mi og har sett gjennom bildene jeg tok i dag. Siste dagen i Gaza. Jeg tenker på dem det ble så vanskelig å reise ifra; Reem, Wedad, Mahmoud, Khalil, Yousef og Ashrat.»

Les og se bilder på brittigaza.com. Bloggen Britt Ås, fylkesleder i Fagforbundet Troms, har opprettet for anledningen.

Fokus på vold mot kvinner

«Møtet med PCDCR (Palestinsk senter for demokrati og konfliktløsning) ble en både lærerik og hyggelig affære. Møte med mange engasjerte, gjestfrie og hyggelige mennesker var bra. Når man på forhånd liksom har dannet seg et bilde av hvordan man tror situasjonen er, ser man jo fort at man har bommet.»

Pål Bach er Palestina-ambassadør for Fagforbundet Aust-Agder og hans opplevelser på Vestbredden kan leses på bachbloggen.com