Solidaritet mot hatet
Etablerte partier, særlig på høyresida, har i land etter land vært tiltrukket av den høyrepopulistiske retorikken, skriver Ali Esbati, økonom i Manifest Analyse.
19.09.2011
av
Ali Esbati, økonom i Manifest Analyse
Sist oppdatert: 19.09.2011
Hvis vi ønsker å lære noe av
tragedien 22. juli, må vi se den for det den var: et bevisst
politisk attentat. Og da må vi også bedre
forstå det politiske miljøet og det klimaet der
terroristen Behring Breivik har planlagt og rettferdiggjort
angrepet sitt.
De krigerske konspirasjonsteoriene han har
abonnert på, er ikke private psykoser av typen
«hører demonstemmer i hodet». Det er en politisk
ideologi, som deles og spres av en ganske stor gruppe. Breivik har
i årevis kunnet få sitt verdensbilde bekreftet i
påstander og utspill fra politikere og debattanter i Norge og
i andre europeiske land. Ideen om «Eurabia» – at
muslimene er i ferd med å okkupere den vestlige
verden, med støtte fra «kulturmarxistiske»
forrædere – er Breivik slett ikke den første til
å føre fram. Den helt logiske forlengelsen er at
«okkupantene» må drives ut med makt og de som har
hjulpet dem må straffes.
Virkelig farlig blir denne hatideologien,
når den rører seg inn mot den politiske debattens
hovedåre. Dette er noe som også har skjedd i Norge de
siste årene. Til tider har tonegivende politikere og synsere
vært nærmest besatte av alt som har med den muslimske
befolkningen å gjøre, inkludert fantasier om hvor
mange de kommer til å være om 50 eller 100 år.
Dermed har en stadig hardere måte å beskrive denne
delen av den norske befolkningen blitt legitimert. Det er i denne
konteksten Breivik har bikket over stadig nye grenser. Han har i
sine egne øyne «tatt ansvar» for å angripe
landssvikerne og forræderne i denne krigen, som så
mange har snakket om, men ikke turt å begi seg inn
i.
Den store plassen som opphetet prat om innvandring
og etnisitet har fått, har samtidig presset ut andre
avgjørende sosiale og politiske temaer. Dette er ikke
politisk nøytralt. Det er høyresiden som har tjent
på denne utviklingen.
I hele den vestlige verden har vi
de siste tre tiårene sett sterke angrep mot de
velferdsrettigheter som progressive krefter – spesielt
arbeiderbevegelsen – har bygget opp. Disse angrepene blir
forsterket, hvis det blir etablert en forståelse av
at ”folk flest” er oppdelt langs etniske og
religiøse linjer. Høyrepopulistiske partier som har
lyktes i å surfe på en slik dynamikk har vokst seg
sterkere. Og etablerte partier, særlig på
høyresida, har i land etter land vært tiltrukket av
den høyrepopulistiske retorikken – en retorikk som de
siste årene altså har vært sterkt rettet inn mot
å framstille muslimer som trussel. Dette er en farlig
utvikling. Effektiv motstand mot den må gå framover
på to bein.
Det ene er å skjønne at hatet mot
muslimer er et virkelig problem i dagens Norge. Det har ikke mye
å gjøre med religion. Det er en form for rasisme som
på lik linje med andre former for rasisme splitter, ydmyker
og undertrykker folk.
Det andre beinet, må være å ikke
«etnifisere» viktige samfunnsproblemer, men å
gjøre en økonomisk politikk for økt likhet og
sterkere velferdsordninger til toppsak i den politiske debatten.
Det er ikke minst fagbevegelsens kamp for rettferdighet,
solidaritet og fellesskap som kan trenge ut litt av synsinga om
innvandrerne.