Finnmark heimevernsdistrikt har fått sin første kontorlærling

Roald Helgesen(18) fra Tromsø, er den første kontorlærlingen i Finnmark heimevernsdistrikt 17. (Foto: Fagforbundet Finnmark)

Roald Helgesen(18) fra Tromsø er den aller første kontorlærlingen som går i grønt i stabsbygningen på Porsangmoen. Han startet som kontorlærling i HV-17 i fjor.

04.04.2018 av Svein Sjøveian
Sist oppdatert: 06.04.2018

Læretida er fylt med administrative oppgaver som lærlingen skrive rapporter om, som igjen godkjennes av faglig leder. Opplæring og oppgaveskriving legger grunnlaget for det som ender opp i et fagbrev. Med kurs- og kompetansemulighetene i forsvaret tar 18-åringen fra Tromsø også opp fag som vil gi han generell studiekompetanse.

– Det er tilrettelagt for å få en god kompetanse og erfaringer under læretida i Heimevernet. Jeg lærer mye gjennom å løse oppgavene som er gitt på en bra og selvstendig måte. Jeg må tenke selv og ta initiativ, noe som er en viktig egenskap og ha med seg uansett hvilket yrke jeg velger seinere, sier Roald Helgesen.

Fra menig til visekorporal

Etter 8 uker på rekruttskole, med oppæring i de grunnleggende soldatferdighetene starter lærlinger i forsvaret på sin vei mot et fagbrev.

Roald Helgesen, som går i grønt, er menig det første året og avtjener førstegangstjenesten kombinert med læretiden, og rykker opp til visekorporal under det siste året som lærling.

Det skjer også endringer når det gjelder lønn i løpet av perioden som lærling. Første året tikker det inn 172 kroner per dag, en månedslønn på om lag 5000 kroner. Månedslønna øker til 13 000 kroner det andre året. I tillegg får lærlingen 4000 kroner i måneden i borteboerstipend.

– I tillegg til en lønnsøkning på det andre året som lærling, blir det flytting fra firemannsrom på kaserne til egen hybel, og en av de store fordelene med å være lærling i forsvaret er at kost og losji er dekt igjennom hele læreperioden, sier Roald Helgesen.

Planene videre er kanskje å søke grenaderstilling, forteller han.

— Det frister å søke på grenaderstillinger i forsvaret, enten det eller å ta en videreutdanning i forsvaret eller sivilt. Tida vil vise hva jeg bestemmer meg for, sier Helgesen, og legger til at det er nok av valg og muligheter og at han stortrives i sin nye tilværelse i HV-17.

Fakta om kontorfaget

Les om utdanning i forsvaret