Fagorganisert i over 40 år

May Randi Westby.

May Randi Westby. (Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo)

May Randi Westby jobber som hjemmehjelp og er stolt fagorganisert. Hun brenner ekstra for at flere skal få øynene opp for praktisk bistand.

09.01.2019
Sist oppdatert: 09.01.2019

May Randi Westby har vært organisert i flere tiår og deltok nylig på en yrkesseksjonsamling. Fagforbundet Oslo tok en prat med May Randi å stilte åtte kjappe spørsmål.

Hva er ditt yrke?

– Jeg jobber som hjemmehjelp, blant annet med rengjøring og en del pleie oppgaver. Jeg trives med det, sier May Randi Westby.

Hvordan starter din arbeidsdag?

– Vi møtes på kontoret og får vår arbeidsliste. Jeg tar med telefonen og relevante papirer. Deretter ringer jeg brukerne og avtaler før vi starter å jobbe.

Hva er praktisk bistand?

– Det er en samfunnsbesparende økonomisk tjeneste. Målet er at flest mulig skal bo hjemme lengst mulig. Vi er et mellomledd mellom kontoret og brukerne. I forhold til rengjøring, stell, pleie og matbestilling. Så praktisk bistand er en viktig tjeneste. Vi er ofte de første beboeren har hjelp av.

Hvordan avslutter du arbeidsdagen?

– Telefonen og papirene tas med tilbake til kontoret. Deretter blir det noen telefonsamtaler for å avtale neste dag. Rapporter og beskjeder skal skrives før jeg går hjem.

Hvordan er kollegene dine?

– Må bare svare at de er de beste kollegaene jeg vet om. Vi har et veldig godt samarbeide. Vi jobber for at brukene skal få en bedre hverdag og gir hverandre gode råd ved behov. Er der noe man lurer på er det alltid fint å kunne spørre flotte kollegaer.

Hvor lenge har du vært fagorganisert og hvorfor er det viktig?

– Jeg har vært stolt fagorganisert i 40 år. Det gir samhold, solidaritet og trygghet. Forsikringene er også gode. Vil du at de kommunale tjenestene skal bestå må du være organisert, ellers blir det for mye privatisering og konkurranseutsettning.

Hvorfor bør eldre mennesker engasjere seg i fagforeninga?

– Alle eldre bør være aktive i egen fagforening med tanke på pensjon og rettigheter for pensjonistene. Jo mer du vet, jo bedre blir alderdommen.

Har du tenkt til å bruke stemmeretten til høsten?

– Ja, selvfølgelig skal jeg bruke stemmeretten! Vil du ha hele og faste stillinger må du bruke stemmeretten.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="70905" description1="Øyvind, Atefeh og May Randi under samlingen for yrkesseksjonene. " description2="Foto: Steinar Ottesen/Fagforbundet Oslo" href="" type="imageTemplate"}