Fagforbundet Kvinnherad - avd 260

Vi fortsetter vår rundtur rund I Vestland for å presentere fagforeningene i Fagforbundet Vestland. I dag skal vi sør i fylket og til Kvinnherad der Fagforbundet Kvinnherad holder hus.

01.09.2020
Sist oppdatert: 01.09.2020

Fagforbundet Kvinnherad med avdelingsnummer 260 står oppført med stiftelsesdato i 1936, men har aner lenger tilbake i tid. Den 11. juni i år feiret de 100 års jubileum for stiftelsen av den første fagforeningen på Valen. Fagforeningen har 1460 medlemmer. De to største arbeidsplassene de organiserer medlemmer på er Kvinnherad kommune og Helse Fonna – Valen sjukehus. Dette er to store arbeidsplasser i kommunen. Fagforeningen organiserer også medlemmer innen private barnehager, kirken, folkehøgskole, Vestland fylkeskommune, kraftlag, private skoler, apotek og bpa blant annet.

Kvinnherad kommune ligger ytterst i Hardangerfjorden. Mesteparten av kommunen ligger på sørsiden av fjorden, men en del av kommunen er på veststiden av fjorden og kommunen har også to store øyer – Varaldsøy og Halsnøya. Det er en langstrakt kommune som strekker seg innover Hardangerfjorden.  Kommunen har i overkant av 13.000 innbyggere og administrasjonssenteret er Rosendal. Kvinnherad er en industrikommune, og ikke minst Hydro Husnes (aluminiumsverk) er en stor arbeidsplass. Ellers kjennetegnes kommunen av skips- og verftsindustri. Kvinnherad består av en rekke tettsteder langs fjorden, og et av de mest kjente er Rosendal med baroniet.

Fagforeningslederen vår i Kvinnherad heter May Britt Bekvik Bendiksen. Hun er en erfaren tillitsvalgt og har hatt ulike verv i fagforeningen i mange år. Hun har vært leder av Fagforbundet Kvinnherad siden 2015. Med seg i styret har hun følgende:

Leder May Britt Bekvik Bendiksen Hjelpepleier
Nestleder Jorunn Handeland Assistent
Kasserer Oddvar Krossnes Hjelpepleier
Sekretær  Vigdis Jensen Hjelpepleier
Opplæringsansvarlig  Therese Langeland Assistent
Styremedlem  Lise Rørvik Hjelpepleier
Styremedlem Eva Reime Ljosnes Helsefagarbeider
Styremedlem Gina Helland Sykepleier
YHS leder    Atle Holm  Ambulansearbeider
YST leder Vivian Markhus  Renholder
YKA leder  Grethe Richardsen Saksbehandler
YKKO leder  Sylvi Hjelmeland Barne- og ungdomsarbeider
Ungdomstillitsvalgt Dovile Cesiunaite Helsefagarbeider
Pensjonisttillitsvalgt Aud Sigrun Fausk Pensjonist

I tillegg praktiserer de at de hovedtillitsvalgte i kommunen møter på styremøtene. I dag er dette Vibeke Fredheim og Line Haugland.

Kvinnherad er en aktiv fagforening som har en del faste aktiviteter i løpet av året. De har blant annet Fagforbundsdagen sin hvor de er rundt på alle arbeidsplassene med kaker og oppmerksomhet til medlemmer. De er også aktiv når LO sin sommerpatrulje kommer til Sunnhordland, og i år var de en av arrangørene til Pridefestivalen i Kvinnherad.

Fagforeningen arbeider fagligpolitisk opp mot politikerne i kommunen for å ivareta medlemmene, og temaene i Kvinnherad er som i de fleste andre kommuner flere faste hele stillinger.