Sammen er vi OSS dag 4

25.06.2020
Sist oppdatert: 25.06.2020

Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo organiserer en rekke yrkesgrupper og ansatte med ulik kompetanse. I forbindelse med Fagforbundsuka har vi laget en serie med presentasjon av noen av våre medlemmer. Her får du et lite innblikk i hvem Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo er.

Dette er den fjerde artikkelen i serien.

Vil du lese om idrettspedagogen og læreren kan du lese om dem her.
Vil du lese om miljøarbeideren og barnehagelæreren kan du lese om dem her.
Vil du lese om baselederen og hovedtillitsvalgte kan du gjøre det her.

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="74971" description1="" description2="Heidi Dokter" align="right" href="" type="imageTemplate"}

Kontorlederen

Maria Jacobsen er kontorleder på språksenteret.

Kan du beskrive en vanlig dag på jobb i ditt yrke?

Om morgenen, så tar vi en kaffekopp med renholder Fabiola og  driftsleder Ørjan, hvor vi prater om alt mellom himmel og jord. Ikke mange minuttene etterpå, så fylles resepsjonen med foreldre, elever, tolker og kartleggere. Her snakker vi all verdens språk. Så når alle prater samtidig, så er det en virkelig kakafoni av ord og utrykk som ljomer i veggene. I mine ører, så er det musikk av beste klasse. Vi har en tavle bak resepsjonen hvor vi har latt elever og foreldre skrive VELKOMMEN på sitt språk. Så går resten av dagen med å uføre forskjellige kontoadministrative oppgaver. Mange som kommer på besøk, forteller at det er så god stemning her. Og de smiler bredt.

Hvorfor valgte du å bli medlem av Fagforbundet?

Jeg valgte å bli medlem av fagforbundet, fordi jeg oppdaget til min forferdelse hvordan enkelte mennesker tar seg til rette, og oppfører seg dårlig overfor andre mennesker. Hvordan noen kan tillate seg å "kjøre" over flotte personer, og spre frykt i gruppen, og skape dårlig stemning på en arbeidsplass. Jeg ønsket å lære så mye jeg kunne om hvilken rettigheter vi har, og hva vi kan gjøre for å stoppe slike mennesker. For, selv om du er sjef over et annet menneske, så betyr ikke det at du kan gjøre hva du vil med det mennesket.

For meg så er vi alle like mye verdt. Ingen har lov, eller rett til å gjøre deg redd og usikker.

Du er like mye verdt.

Så blir du utsatt for noe, du ikke liker. SI IFRA!

Barnehagemedarbeideren

Susiladevi Rajagopal er barnehagemedarbeider i Orelia barnehage

Kan du beskrive en vanlig dag på jobb i ditt yrke?

Det er hyggelig å være på arbeidsplassen og møte kollegaer. Det er morsomt å jobbe/prate med barna.

Tiden går fort etter all arbeidsoppgavene vi har i barnehagen og hvor gøy man har å gjøre dem, man har veldig mange ting å gjøre på engang som kan være stressende av og til.

Hvorfor valgte du i medlem av fagforbundet?

Jeg valgte å bli medlem av Fagforbundet for å føle meg trygg på arbeidsplasen.