Til hovedinnhold

Hva skjer når du faktisk må bruke reiseforsikringen?

Når vi reiser på ferie, går heldigvis det aller meste etter planen. Men hva skjer dersom noe uforutsett skjer? Hva skal du gjøre for å få den hjelpen du trenger?

26.06.2020
Sist oppdatert: 26.06.2020

Først og fremst må du ha reiseforsikringen på plass. Uten denne kan ferien plutselig ruinere deg, enten fordi du må betale for lege eller behandling på sykehus, eller fordi du må kjøpe inn alt du trenger når bagasjen din blir borte eller forsinket. Det kan være en sur utgift, men med forsikring i ryggen har du tryggheten i at du mest sannsynlig får pengene dine tilbake.

Én av fem nordmenn drar på ferie uten reiseforsikring, og av disse er det nok mange som har angret i etterkant.

Kanskje du blir frastjålet verdifullt utstyr, eller kanskje du får ferien ødelagt fordi du blir akutt syk eller utsatt for en ulykke. Men selv om du har reiseforsikring, så er du kanskje usikker på hvordan du skal håndtere situasjonen?

Hva gjør du?

Du som er medlem i et LO-forbund kan kjøpe LOfavør Reiseforsikring, levert av samarbeidspartner Fremtind Forsikring. Da har du 24 timers nødassistanse uansett hvor i verden du befinner deg, og du kan være trygg på at hjelpen kun er en telefonsamtale unna.

Dette er nyttig å vite:

  • Trenger du helsehjelp , skal du ringe vår døgnåpne alarmsentral SOS International på +47 22 96 50 45. Da blir du fortalt hva du bør gjøre i din situasjon og hvilke behandlingssteder og leger som anbefales der du befinner deg.
  • Trenger du hjelp eller råd til andre ting, ringer du 02300, eller +47 915 02 300 fra utlandet.
  • Lagre disse, og andre nødvendige telefonnumre på mobilen din, så du har de lett tilgjengelig. Informer også noen hjemme om nummeret før du reiser, slik at de kan bistå dersom noe skjer.
  • Ta alltid vare på det du får av kvitteringer og dokumentasjon. Dette vil du trenge til forsikringsoppgjøret.

Meld skade så fort som mulig

Når skaden først har skjedd, er det viktig at du melder fra så fort som mulig, og helst ikke senere enn med en gang du har kommet hjem. Det kan du enten gjøre via meld skade på lofavor.no sine sider  i nettbanken eller ved å logge deg inn på forsikringssidene til Fremtind

Skader som meldes på nettet blir som regel behandlet i løpet av én virkedag, mens skader som meldes på telefon behandles fortløpende. Merk at det er den som eier eller har kjøpt forsikringen som må melde skaden.

Reiseforsikringsbevis på mobilen

Det er viktig at du kan fremlegge reiseforsikringsbeviset ditt dersom du blir spurt om dette på ferie. Aller lettest er det å ha den tilgjengelig på mobilen, som du alltid har på deg. Da slipper du å huske på fysiske dokumenter.

Beviset finner du i LOfavør-appen, et hendig verktøy å ha i lomma. Her finner du også medlemskortet ditt og en oversikt over hvilke forsikringer og medlemsfordeler du har brukt og kan benytte deg av.

Det beste er en helårs reiseforsikring

Det beste er en helårs reiseforsikring, som dekker deg uansett om du skal overnatte hos svigermor i nabobygda eller om du skal på ferie til et annet kontinent.

Velger du LOfavør Reiseforsikring er du forsikret fra det øyeblikket du forlater hjemmet ditt med inntil 70 dager per reise. Forsikringen gjelder også for ektefelle eller samboer og barn under 20 år, uavhengig av om dere reiser sammen eller hver for dere.

Vær forberedt på det som kan skje ved å lese nøye gjennom vilkårene i din reiseforsikring.

Sikre deg en trygg reise med LOfavør Reiseforsikring.

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?