Alle skal med i lønnsoppgjøret!

Lønnsoppgjørene for 2021 er i full gang og vi har fått et resultat i frontfaget med ei ramme på 2,7 prosent i lønnstillegg.

30.04.2021 av Regionsleder Mariann Brandstad
Sist oppdatert: 30.04.2021

Nå er også forhandlingene i offentlig sektor startet opp og vi ser flere grupper og forbund som profilerer seg med kraftfulle lønnskrav. Det gjelder ikke minst UNIO-forbundene med Norsk sykepleierforbund og Utdanningsforbundet i spissen.

Vi er enige i at dette er yrkesgrupper som bør ha en god lønnsutvikling. Samtidig er det et faktum at lønnskaka i kommunesektoren, staten og andre offentlige virksomheter fordeles slik at dersom noen får høyere lønnsvekst er det andre som får en lavere lønnsvekst.

Ikke minst nå under pandemien har det blitt fokusert på en del yrkesgrupper som særs viktige, men det som for oss er helt sentralt er hvordan pandemien har understreket hvor viktig helheten er. I skolen er pedagogene sentrale og viktige. Men er ikke renholdere minst like viktige for at tjenesten skal gå sin gang og levere et trygt og godt miljø for ansatte og elever? Eller hva med barne- og ungdomsarbeiderne som ofte har som oppgave å ivareta barn med spesielle behov? Eller byggdrifterne og vaktmestertjenestene som sikrer at bygg og omgivelser er trygge og gode?

I barnehagene likedan. Her er pedagogene sentrale, men barna har aller mest kontakt med barne- og ungdomsarbeidere og assistenter. Er ikke disse minst like viktige?

Slik kunne vi gå gjennom tjenesteområde for tjenesteområde, alt fra tekniske tjenester som sikrer vei, vann, kloakk og renovasjon til helsetjenestene som er avhengig av alle yrkesgruppene for å levere gode helsetjenester. Her skal bygg og teknisk utstyr virke uten feil, her skal renholdet være av høy kvalitet, her skal vi ha kompetente leger, sykepleiere og helsefagarbeidere og ikke minst er vi avhengige av de administrative tjenestene – folkene på kontorene som sikrer dokumentasjon, at folk blir innkalt til behandling og mye annet.

Derfor er det viktig for oss å sikre en lønnsutvikling for alle. Offentlig sektor holdt seg i all hovedsak i 2020 på ramma for frontfaget på 1,7 prosent, mens industrien brøt den ramma klart. Vi mener derfor det bør være rom for en noe høyere ramme i offentlig sektor i 2021, slik at vi kan være trygge på at kjøpekraften opprettholdes for alle grupper.

Alle yrkesgrupper er like viktige for å gi gode tjenester til innbyggerne derfor mener vi at lønnsoppgjøret må sikre kjøpekraften for alle yrkesgrupper som vi trenger i offentlig sektor.