Fagforbundet med egen sesjon under årets Kulturytring

Kommuner er politisk styrte organisasjoner. En jobb mellom politikk og administrasjon krever både politisk nøytralitet og faglig profesjonalitet.

18.05.2021
Sist oppdatert: 14.06.2021

I kulturtjenestene foregår både politikkutvikling og formidling. Fritidsklubbene har en historie som arnested for protestkultur, og de leder ungdomsråd. Bibliotekene er arena for debatt og har en redaktørrolle. Kulturkonsulenten forvalter tilskudd til trossamfunn og foreninger.

Vi lever i en tid der ytringsrommet er tilgjengelig for alle, samtidig som «scenenekt» og «post-virkelighet» legger begrensninger på ytringer. I Fagforbundets seminar diskuterer vi hvordan kulturarbeiderne håndterer sin rolle i det offentlige rom. Hva skjer når de nekter ytterliggående aktører tilgang til bibliotekets lokaler? Eller når kulturarv fra vikingtiden misbrukes til politiske ytringer?

Kulturytring Drammen gjennomføres i 2021 som et heldigitalt arrangement. I forkant av arrangementet får alle påmeldte tilsendt en personlig lenke med tilgang til den digitale plattformen. For program og påmelding, trykk her.