Kjøsutvalget nevner våre kvalitetskriterier i arbeidet med anbefalinger om fritidstilbud til ungdom under koronaen

Vi er glade for at Kjøs-utvalget anerkjenner Fagforbundets kvalitetskriterier i sin rapport om fritidstilbud til ungdom under koronaen. Her kan du leser utvalgets anbefaling.

28.05.2021
Sist oppdatert: 28.05.2021

Ettersom voksne som jobber med fritidsaktiviteter utgjør den største kontaktflaten med barn og unge, utenom skole, barnehage og idrett, ligger det et stort potensial å styrke denne sosiale førstelinjen.

Det er viktig at barne- og ungdomsarbeiderne er godt forberedt til å møte en høyere andel av ungdom med ulike psykiske helseplager, og de må ha kunnskap om hvor de mest utsatte kan få tilgang til spesialhelsetjenesten.

Fagforbundets og Ungdom & Fritids Kvalitetskriterier for fritidsklubber og åpne møteplasser for ungdom gir råd om kvalitetssikring av slike tilbud. Den peker også på viktigheten av at fritidsklubbens funksjon i det forebyggende folkehelsearbeidet er synlig i kommunenes plan for folkehelsearbeid.

Les mer om våre kvalitetskriterier her.